Tekninen lautakunta, kokous 14.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen 9.4.2025 §35

VESDno-2025-129

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kunta on suorittanut kevään 2025 aikana VL- alueen raivaustöitä sekä ojan perkaus- ja kunnossapitotoimenpiteitä omistamallaan kiinteistöllä 922-424-0003-0021 Päivärinne. Kyseinen kiinteistö sijaitsee Mustisenrinteen varrella Laitikan asemakaava-alueella. Toimenpiteet suoritettiin asukkaiden toiveiden ja alueen yleisen siisteyden kannalta sillä alue oli vuosien saatossa rehevöitynyt ja kasvanut umpeen.

Töiden suorittamisen jälkeen Mustisenrinteen eteläpuoleisen peltokiinteistön 922-443-0003-0027 omistaja oli kuntaan yhteydessä ja ilmoitti ojan perkaustyön aiheuttaneen omistamansa pellon tulvimisen. Maanomistaja toteaa lähettämässään sähköpostissa, että ojan avartaminen vauhditti veden kulkunopeutta ja täten aiheutti veden nousemisen omistamalleen pellolle. Sähköpostissa todetaan seuraavaa: Huomionarvoista on, että noin viikon kestäneen pakkasjakson jälkeenkin peratusta ojasta rummun kautta pellolle johtuva vesimassa nousee pellolle. Pelto on salaojitettu ja mainitun rummun kohdalla on kaksinkertainen putkitus, joka on peruskunnostettu syksyllä 2018, minkä jälkeen peltoa on onnistuneesti viljelty. Tällä hetkellä lohkon yläosa on kasvipeitteinen ja alaosa on kynnetty syksyllä 2024. Kyntötyön aikana ei havaittu ongelmia lohkon vesitaloudessa. Nyt on kuitenkin silminnähtävissä peratun ojan ylivuodon aiheuttama eroosio lohkon kynnetyssä osassa.

Maanomistaja ehdottaa sähköpostissaan, että ojan perkaussuunnitelmaa täydennetään 600 mm rumpuputken lisäämisenä suunnitelmaan. Putki sijoittuu peltolohkolle Montionojan ja Mustistenrinteen välille. Putken yläpäähän tehdään kaivo, jossa on välppäkansi tulvavesien johtamista varten. Välppä asemoidaan maaston korkeuteen siten, että tulvavesi ei johdu pellolle. Putken eteläpäähän tulee asentaa purkukaivo estämään ojan eroosiota tulvien aikana. Lisäksi maanomistaja esittää, että kunta vastaa tarvittavista materiaaleista sekä työn suorittamisesta.

Tekniset palvelut on pyytänyt lausunnon KVVY Tutkimus OY:n (ent. Etelä-Suomen Salaojakeskus) asiantuntijalta asian ratkaisemiseksi sekä vastuukysymysten selkeyttämiseksi. Lausunnossa todetaan, että kyseiselle peltoalueelle Valkkistentien reunaan on laadittu salaojasuunnitelma v. 1954 (oj. 1/1,58 ha). Tässä vaiheessa pellon halki laskeva laskuoja on ollut avo-ojana. Ilmeisesti laskuoja on myöhemmin putkitettu ja putkituksen avulla on haluttu parantaa peltoalueen viljeltävyyttä sekä viljelytyön tehokkuutta. Laskuoja on putkitettu koko peltoalueen välille alkaen Mustisenrinne ja päättyen Montinojaan. Laskuojan putkituksesta ei ylläpidetystä peltosalaojarekisteristä löydy tietoa ja työ on ilmeisesti suoritettu ns. omatoimisesti.

Lausunnossa todetaan myös, että ns. alapuolisten maanomistajien on aina suorittamissaan putkitushankkeissaan turvattava yläpuolisten maa-alueiden kuivatus. Tässä yhteydessä tulee huomioida myös maankuivatuksen edellyttämä kuivavara putken asennustason suhteen. Lisäksi valitun putkikoon sekä tässä yhteydessä putken asennuksen edellyttämä kaato-% tulee vastata yläpuolisen valuma-alueen veden johtamiseen liittyviä normituksia

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

KVVY Tutkimus Oy:n antamaan lausuntoon nojaten, tekninen lautakunta toteaa, että ehdotetun putkituksen rakentamisen vastuu on kiinteistön 922-443-0003-0027 omistajalla. Tekninen lautakunta päättää, että Vesilahden kunta ei osalllistu putkituksen kustannuksiin, mutta mikäli todetaan, että putkituksen yhteydessä Mustisenrinteen poikki kulkevan rummun tai katuojan osalta tarvitaan toimenpiteitä, kunta vastaa niistä aiheutuvista kustannuksista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Taustaa

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 9.4.2025 § 35 päättänyt, ettei Vesilahden kunta osallistu kiinteistölle 922-443-0003-0027 ehdotetun uuden rumpuputken ja siihen liittyvien rakenteiden kustannuksiin. Päätös on perustunut KVVY Tutkimus Oy:n asiantuntijalausuntoon, jossa todetaan mm., että:

  • Kyseinen laskuoja toimii yläpuolisen valuma-alueen luontaisena vedenjohtoreittinä.
  • Peltoalueen halki kulkeva oja on ollut aiemmin avo-ojana ja se on putkitettu maanomistajan toimesta, putkitus on siten alapuolisen maanomistajan oma toimenpide.
  • Alapuolisen maanomistajan on aina turvattava yläpuolisten alueiden kuivatus, ja hänen vastuullaan on mitoittaa rakenteensa asianmukaisesti.

 

Oikaisuvaatimus

Kiinteistön 922-443-3-27 omistaja on jättänyt ko. teknisen lautakunnan päätöksestä oikaisuvaatimuksen 22.4.2025. Oikaisuvaatimus on jätetty valitusaikana.

Oikaisuvaatimukseen on kirjattu seuraavat seikat ja vaateet:

  • Päätökseen vaaditaan oikaisua, koska ilmeisesti puutteellisen valmistelun vuoksi päätös ei ole yksikäsitteinen ja sisällöllisesti asianmukainen.
  • Vesilahden tekninen lautakunta on todennut päätöksessään, että vastuu asiassa on kiinteistön 92244300030027 omistajalla. On totta, että kiinteistö ja sen omistaja on asiassa hyödynsaajana ja vastuunkantajana. Vesilahden tekninen lautakunta ei ota kantaa asian muihin oikeudenomistajiin tai hyödynsaajiin.
  • Mikään muukaan asiaa valmisteleva taho ei ole tuonut lausunnoissaan esille, että oikeudenomistajia tai hyödynsaajia voisi asiassa olla useampia. Voitaneen olettaa, että näin on, vaikka se ei päätöksestä käy ilmi.

 

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on vaadittu teknistä lautakuntaa oikaisemaan päätöksen sisältöä seuraavasti:

"Tekninen lautakunta toteaa, että asiassa mainitun (putki-)ojan hyödynsaajana on vain ja vain kiinteistö 922443 00030027, koska minkään muun kiinteistön ei ole todettu olevan oikeudenomistaja tai hyödynsaaja. Näin ollen velvollisuus rakentamisesta on yksiselitteinen, kun esimerkiksi kiinteistön 92242400030021 kuivatus hoidetaan muulla tavalla ja kuivatuksen kustannuksista vastaa kiinteistön omistaja. Päätös nojaa KVVY Tutkimus Oy:n asiasta antamaan asiantuntijalausuntoon."

Tekniset palvelut on pyytänyt juridisen lausunnon oikaisuvaatimuksen ratkaisemiseksi. Lautakunta käsittelee oikaisuvaatimuksen, vastineen ja pyydetyn lausunnon kokouksessaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös

Kokouksessa tehty päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Roope Kyrkkö teki esittelyn jälkeen päätösehdotuksen: Tekninen lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan ja pitää päätöksensä 9.4.2025 § 35 voimassa sellaisenaan. Lisäksi lautakunta päättää, että pöytäkirjan liitteeksi lisätään varatuomari Susanna Ijäksen laatima vastine oikaisuvaatimukseen. 

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. 

Virka-aika klo 8.00 – 16.15.

Valitusviranomainen

Valitusviranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään on

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Puhelinnumero: 029 56 42200
Faksinumero: 029 56 42269

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää

Vesilahden kunnan kirjaamo
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Puhelin: 03 5652 7500
Sähköposti: vesilahdenkunta@vesilahti.fi