Tekninen lautakunta, kokous 14.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan rakentaminen - urakoitsijavalinta

VESDno-2023-143

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnan talousarvion investointiosassa on varattuna määrärahat Suomelan ja Järvenrannan kunnallistekniikan rakentamiseksi vuosille 2025-2026. Katu-, kadunrakennus- ja vesihuoltosuunnitelmat on tilattu Vesilahden kunnan sopimustoimittaja Sweco Finland Oy:lta. Edellä mainitut suunnitelmat ovat pykälän liitteenä.

Toimivalta: Hallintosääntö 4 § 6

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää asettaa katusuunnitelmat nähtäville ja lausuttavaksi 20.12.2024 - 05.01.2025 väliseksi ajaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 18.12.2024 §95 asettanut nähtäville Suomelan ja Järvenrannan katusuunnitelmat. Katusuunnitelmat on asetettu nähtäville 20.12.2024-5.1.2025 väliseksi ajaksi. Nähtäville asettamisesta tiedotettiin virallisella kuulutuksella. 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta käsittelee saapuneet lausunnot ja päättää katusuunnitelmien hyväksymisestä.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Tekninen palvelupäällikkö teki muutetun päätösehdotuksen: Tekninen lautakunta toteaa, ettei yhtään lausuntoa ole tullut ja päättää hyväksyä esitetyt katusuunnitelmat. 

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 8.1.2025 §4 hyväksynyt Suomelan ja Järvenrannan katusuunnitelmat. Vesilahden kunnan talousarvion investointiosassa vuosille 2025-2026 on varattuna määrärahat Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamiselle. Kunnallistekniikan suunnitelmat on tilattu Sweco Finland Oy:ltä, joka on yksi kunnan kunnallistekniikan suunnittelun puitesopimuskumppaneista. 

Rakentaminen on tarkoitus kilpailuttaa yhtenä urakkana, joka on jaettu kahteen eri rakennusosaan. Rakennusosa 1 pitää sisällään Järvenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan ja rakennusosa 2 Suomelan asemakaava-alueelta kunnan omistukseen hankittujen tonttien kunnallistekniikan. Urakkaan kuuluvat kaikki urakka-asiakirjoissa mainitut työsuoritukset materiaalihankintoineen suunnitelma-asiakirjojen mukaisesti täysin valmiiksi sekä työmaan johtovelvollisuudet, työmaapalvelut ja tilaajien hankinnat huomioon ottaen. Kaikkien urakkasopimuksen mukaisten töiden tulee olla täysin valmiina 31.10.2026 luovutusaineistoineen. Lisäksi urakassa on yksi välitavoite, jonka mukaan kaikki rakennusosaan 1 kuuluvat rakenteet ja laitteet tulee olla täysin valmiina 31.12.2025 mennessä luovutusaineistoineen, lukuun ottamatta asfaltointitöitä ja viherrakenteita.

 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus 

  1. hyväksyy Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamissuunnitelmat.
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailujen jälkeen valita Suomelan ja Järvenrannan alueen kunnallistekniikan urakoitsija.

Päätös

Päätösehdotus teknisellä korjauksella ja liitteen muutoksilla hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Tehtiin tekninenkorjaus: vaihdettiin päätösehdotuksen kolmannesta kohdasta Metsämantere sanoiksi Suomelan ja Järvenrannan alueen

Tehtiin liitteeseen 42 01_Urakkaohjelma_Suomela_10022025 seuraavat muutokset:

  • Kohtaan 6.1.1 Laadunvalvontakokeet; lisätään vaatimus, että viemärilinjojen kuvaus on tehtävä ennen ja jälkeen päällystystöiden.
  • Kohdasta 9.3 VÄLITAVOITTEET; poistetaan välitavoite 2 ja lisätään 1. välitavoitteeseen katuvalaistuksen maanalaiset rakenteet rakennusosan 1 osalta.
  • Kohdassa 11.1.1 Maksuerätaulukko; korotetaan ensimmäisen maksuerän suuruus 2%:sta 5%:iin.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

   

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää että se:

  1. hyväksyy Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-​alueiden kunnallistekniikan rakentamissuunnitelmat.
  2. antaa tekniselle palvelupäällikolle oikeuden tehdä suunnitelmiin teknisiä korjauksia ja tarvittaessa täydentää kilpailutusaineistoa.
  3. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  4. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailujen jälkeen valita Suomelan ja Järvenrannan alueen kunnallistekniikan urakoitsija.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

1. Tausta

Vesilahden kunnan tekniset palvelut järjesti tarjouskilpailun Vesilahden Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamisesta (hankintailmoitus: Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueen kunnallistekniikka / 14.4.2025).

Hankinnan kohteena oli Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentaminen. Urakkasopimuksen ennakoitu arvo oli noin 2 300 000 euroa (alv 0 %).

Tästä rakennusurakkaa koskevan kansallisen kynnysarvon (150 000 euroa) ylittävästä hankinnasta jätettiin ilmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 19.3.2025. Ilmoituksen mukaisesti Vesilahden kunta pyysi tarjouksia Vesilahden Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamisesta noudattaen avointa menettelyä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 16.4.2025 saakka. Määräaikaan mennessä saapui kuusi (6) kysymystä. Kysymykset koskivat mm. tarjouksen ja määräluettelon välisiä ristiriitoja, määräluettelon puutteita, puiden kaatamista ja omistusoikeuksia sekä tarjouspyynnössä mainittua luottoluokitus-vaatimusta. Kysymysten perusteella päädyttiin korjaamaan tarjouspyynnön liitteitä. Lisätietokysymykset ja vastaukset oli luettavissa 16.4.2025. Lisätietokysymysten pohjalta ja havaittujen ristiriitojen vuoksi tarjouspyynnöstä julkaistiin 3 korjausilmoitusta. Lisäksi tarjousten jättöaikaa jatkettiin viikolla alkuperäisestä.

Korjausilmoitus 28.3.2025

Urakkaohjelman kohtaan 8.4.2 korjattu sidotut määrät vastaamaan hinnoiteltavaa määräluettelon määriä.

Korjausilmoitus 8.4.2025

Tilaaja täydensi tarjouspyynnön hinnoiteltavaa määräluetteloa esitettyjen lisäkysymysten perusteella.

Korjausilmoitus 14.4.2025

Tilaaja päivitti tarjouspyyntöä päivitetyn urakkaohjelman osalta. Tilaaja jatkoi tarjousten jättöaikaa 22.4.2025 asti sekä lisäkysymysten jättöaikaa 16.4.2025 asti.

 

Tarjousten jättöaika päättyi 22.4.2025 kello 12:00 johon mennessä tarjoukset tuli jättää hankintailmoitukset.fi- sivustolla.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat 7 tarjoajaa:

Kreate Oy

Maisemarakennus Viitanen Oy

Maansiirto Harry Mäkelä Oy

Oteran Oy

Ylöjärven Kiviset Oy

Turtolan Kaivin Oy

Veljekset Ovaska Oy

2. Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta tarkastettaessa todettiin Kreate Oy:n, Maisemarakennus Viitanen Oy:n, Maansiirto Harry Mäkelä Oy:n, Ylöjärven Kiviset Oy:n, Turtolan Kaivin Oy:n ja Veljekset Ovaska Oy:n täyttävän tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Sen sijaan Oteran Oy:n tarjouksessa oli ristiriitainen esitystapa koskien kokonaishintaa. Tarjoajalle lähetettiin täsmennyspyyntö. Täsmennyspyyntöä ja saatua selvitystä käsitellään kohdassa 2.1.

 

2.1 Tarjouksen täsmennyttäminen Oteran Oy

2.1.1 Kokonaishinnan ilmoittaminen Oteran Oy:n tarjouksessa

Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2 258 300,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2 403 163,00 €.

Hankintalain 74 §:n mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

2.1.2     Oteran Oy:lle lähetetty täsmennyspyyntö ja saatu vastaus

Oteran Oy:lle 29.4.2025 lähetetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2 258 300,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2 403 163,00 €. Täsmennyspyynnössä pyydetiin selventämään annettuja ristiriitaisia hintatietoja ja antamaan vahvistus sille, että vertailua varten pyydetty hinta on määräluettelossa kokonaishinnaksi ilmoitettu 2 403 163,00 €.

Asiaan pyydettiin vastausta viimeistään 4.5.2025.

Oteran Oy vastasi Hankintayksikön selvityspyyntöön sähköpostitse 2.5.2025 ja ilmoitti, että urakkatarjouksen hinta on 2 258 300,00 €.

Saadun selvityksien perusteella Hankintayksikkö totesi Oteran Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaiseksi, eikä sitä voida ottaa mukaan vertailuun. Hylkäysesitys käsitellään kohdassa 3.

3. Hylkäysesitys

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Oteran Oy:n tekemä tarjous käsitellään seuraavassa.

3.1 Hylkäyksen perusteet Oteran Oy

Tarjousmenettelyn ehtoja vastaamaton tarjous

Tarjouspyynnössä on vaadittu, että Tarjoaja ilmoittaa arvonlisäverottoman kokonaishinnan urakalle "Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueen kunnallistekniikka" ja Kokonaishinnan perusteena olevien hinnoiteltavan määräluettelon yksikköhintojen tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Annettavan kokonaishinnan tulee perustua urakoitsijan omaan määrälaskentaan. Lisäksi tarjouspyynnön liitteen 01_Urakkaohjelma_Suomela_27032025 kohdassa 3.2 Maksuperuste sanotaan, että Töiden maksuperusteena on hinnoiteltavan määräluettelon perusteella määräytyvä kokonaishinta.

Oteran Oy:n tarjous ei ole ylläkuvatun mukainen, vaan annetun kokonaishinnan ja määräluettelon perusteella määräytyvän hinnan välillä on ristiriita.

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Koska täsmennyspyyntö ei saa johtaa siihen, että asianomainen tarjoaja esittää tosiasiallisesti uuden tarjouksen tai perusteettomasti suositaan tarjoajaa, tulee Oteran Oy:n tarjous hylätä (HE 108/2016vp, s. 173, 74 §).

4. Tarjousten vertailu ja sijoitukset

Kun tämän esityksen kohdassa 2 kuvatusti 6 tarjoajan tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, yhteismitallisia ja vertailukelpoisia, ne voitiin ottaa vertailtaviksi.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankintasopimuksen tekoperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella.

Tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä, vertailuhinnaltaan halvin tarjous valitaan voittajaksi. Vertailuhintana käytetään tarjouksessa annettua kokonaishintaa, mikä on sama kuin hinnoiteltavan määräluettelon perusteella muodostuva kokonaishinta.

Tälle urakkahankinnalle ei aseteta laatua koskevia vertailuperusteita, koska urakan riittävän korkea laatutaso määritellään mm. tarjoajaa koskevilla soveltuvuusvaatimuksilla ja urakan toteuttamista koskevilla vähimmäisvaatimuksilla.

Yhteenveto tarjouksien vertailusta:

1. Kreate Oy                                             kokonaishinta 2 370 199,00 € (alv 0 %)      

2. Turtolan Kaivin Oy                               kokonaishinta 2 487 097,60 € (alv 0 %)

3. Ylöjärven Kiviset Oy                             kokonaishinta 2 574 600,00 € (alv 0%)

4. Maansiirto Harry Mäkelä Oy               kokonaishinta 2 654 926,15 € (alv 0 %)

5. Veljekset Ovaska Oy                             kokonaishinta 2 893 865,00 € (alv 0 %)

6. Maisemarakennus Viitanen Oy           kokonaishinta 2 930 000,00 € (alv 0 %)

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää, että Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentaminen hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen eli hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta, Kreate Oy:ltä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

- Tarjouksen tehneet 

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon [1].

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). 

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. 

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Siihen on merkittävä tarvittavat yhteystiedot, kuten oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Hankintaoikaisua vaativan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava kirjelmä.

Hankintaoikaisuvaatimukseen on liitettävä: 

  • päätös, johon oikaisua haetaan joko kopiona tai alkuperäisenä
  • asiakirjat, joihin vedotaan
  • valtakirja, mikäli käytetään asiamiestä. 

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Vesilahden kunta
Lindinkuja 1
37470 Vesilahti
Puh. 03 5652 7500
vesilahdenkunta@vesilahti.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. 

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. 

Hakemuksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa nojalla. 

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun toimitusosoitteeseen. 

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2§:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua markkinaoikeudessa 2 120 euroa. Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa, käsittelymaksu on 4 240 euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6 350 euroa.

Mikäli asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, asia jää tutkimatta tai se jää sillensä, peritään hankinta-asioissa oikeudenkäyntimaksu 500 euron suuruisena. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 HELSINKI
puh. 029 564 3300
fax. 029 564 3314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 150.000 € rakennusurakat
  • 400.000 € sosiaali ja terveyspalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset