Perustelut
Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030 2.5.2022 mennessä. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 –suunnitelman, toimeenpanoa. Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne12-suunnitelma. Vuosia 2023-2030 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.
Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, joiden kautta tulee esille sidosryhmien tietoa ja näkökulmia investointiohjelmaan liittyen. Väyläviorasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta seuraavassa esitettyjen kysymysten kautta.
Väylävirasto pyytää jatkotyön pohjaksi lausuntoja erityisesti seuraavista asioista:
1. Onko investointiohjelmassa kuvattu ymmärrettävästi lähtökohdat ja valmisteluperiaatteet?
2. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?
3. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?
4. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?
5. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?
6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?
Ehdotus
Esittelijä
-
Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa kohtiin seuraavat lausunnot:
- Investointiohjelman lähtökohdat ja valmisteluperiaatteet on kuvattu ja käyty lävitse asiakirjoissa selkeästi. Nykytilan kuvaus, kustannukset, aikautalu ja vaikutukset ovat selkeästi kuvattu hankkeissa.
- Investointi ohjelma vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön.
- Investointiohjelmassa on selkeästi perusteltu hankkeet. Perusteluissa on hyvin otettu esille liikenneturvallisuuden, ilmaston, kestävyyden ja tehokkuuden näkökulmia ja ne on tehty tasapuolisesti.
- Liikenne 12 -suunnitelma sisältää kolme tavoitetta. Saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus. Tavoitteet eivät saa olla este maaseudun verkoston kuntoon saattamiseksi ja ylläpitämiseksi. Investointiohjelmaan tulisi lisätä MT301 tien parantamisen loppuun saattaminen. Tieverkosto on puukuljetusten ja raskaanliikenteen osalta merkittävässä roolissa ja näin ollen saavutettavuuden, kestävyyden ja tehokkuuden näkökulmasta perusteltu. Suomen tieverkoston kokonaiskuva huomioiden Liikenne 12 suunnitelman talouskehystä tulisi nostaa verkoston kuntoonsaattamiseksi.
- Avoimuuden lisääminen lisää tietoisuutta investoinneista. Investointiohjelma perustuu Traficomin liikenneverkon strategiseen tilannekuvaan. Tilannekuvan tuominen lyhyesti osaksi investointi ohjelmaa perustelee hankkeiden tärkeyttä enemmän ja lisää tietoisuutta.
- Ei muuta kommentoitavaa investointiohjelmaan.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti kokouksen aikana lisätä lausuntoon turvallisuusnäkökulman kohtaan 4 ja lausua väyläviraston lausuntopyynnön kohtiin seuraavasti:
- Investointiohjelman lähtökohdat ja valmisteluperiaatteet on kuvattu ja käyty lävitse asiakirjoissa selkeästi. Nykytilan kuvaus, kustannukset, aikautalu ja vaikutukset ovat selkeästi kuvattu hankkeissa.
- Investointi ohjelma vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön.
- Investointiohjelmassa on selkeästi perusteltu hankkeet. Perusteluissa on hyvin otettu esille liikenneturvallisuuden, ilmaston, kestävyyden ja tehokkuuden näkökulmia ja ne on tehty tasapuolisesti.
- Liikenne 12 -suunnitelma sisältää kolme tavoitetta. Saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus. Tavoitteet eivät saa olla este maaseudun verkoston kuntoon saattamiseksi ja ylläpitämiseksi. Investointiohjelmaan tulisi lisätä MT301 tien parantamisen loppuun saattaminen. Tieverkosto on puukuljetusten, raskaanliikenteen, koulukuljetusten ja työmatkaliikenteen osalta merkittävässä roolissa ja näin ollen saavutettavuuden, kestävyyden ja tehokkuuden näkökulmasta perusteltu. Lisäksi korjaamattomien osuuksien vaarallinen kunto rajoittaa Vesilahden kunnan maankäytön kehittämistä ja aiheuttaa vaaratilanteita liikenteen käyttäjille.
- Suomen tieverkoston kokonaiskuva huomioiden Liikenne 12 suunnitelman talouskehystä tulisi nostaa verkoston kuntoonsaattamiseksi.
- Avoimuuden lisääminen lisää tietoisuutta investoinneista. Investointiohjelma perustuu Traficomin liikenneverkon strategiseen tilannekuvaan. Tilannekuvan tuominen lyhyesti osaksi investointi ohjelmaa perustelee hankkeiden tärkeyttä enemmän ja lisää tietoisuutta.
- Ei muuta kommentoitavaa investointiohjelmaan.