Perustelut
Vesilahden hallintosäännön 7 luvun 6 §:ssä on määritetty, että valtuusto hyväksyy suunnitelmapoistojen perusteet ja vahvistaa poistolaskennan pohjaksi pienhankintarajan. Vesilahden nykyinen poistosuunnitelma on astunut voimaan 1.1.2013 alkaen kunnanvaltuuston 29.10.2012 §64 tekemällä päätöksellä.
Kunnan kirjanpitoon ja tilinpäätökseen sovelletaan sen lisäksi, mitä kuntalaissa säädetään, kirjanpitolakia. Kirjanpitolain (1336/1997) 4 luvun 3 §:n mukaan taseen vastaavien erät jaetaan pysyviin ja vaihtuviin käyttötarkoituksensa perusteella. Pysyviä ovat erät, jotka on tarkoitettu tuottamaan tuloa jatkuvasti useana tilikautena. Muut vastaavien erät ovat vaihtuvia. Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston antamat ohjeet ja lausunnot ovat osa kunnan hyvää kirjanpitotapaa. Hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut 31.10.2023 yleisohjeen kunnan ja kuntayhtymän pysyvien vastaavien kirjaamisesta.
Suunnitelman mukaisella poistolla tarkoitetaan pysyvien vastaavien aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hankintamenojen kirjaamista kuluksi järjestelmällisesti niiden taloudellisen vaikutusajan kuluessa. Taloudellisella pitoajalla tarkoitetaan sitä aikaa, jona pysyvän vastaavan hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kunnan palvelujen tuottamista tai aikaa, jona hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kuntaa tuloa tuottamalla. Pysyvien vastaavien hyödykkeen taloudellisen pitoajan ja myös poistoajan määrittely tulee tehdä kunnan yksilölliset olosuhteet huomioon ottaen. Poistoaika määritellään siten, että se vastaa kunnan omaa suunnitelmaa ja odotusta taloudelliseksi pitoajaksi. Hyödykkeiden taloudellisten pitoaikojen määrittelyssä voidaan käyttää apuna kokemusperäisiä tietoja samanlaisten hyödykkeiden taloudellisista pitoajoista vastaavassa toiminnassa. Taloudellisen pitoajan määrittelyssä noudatetaan varovaisuuden periaatetta. Lähtökohtaisesti poistoaika määritellään kyseisen hyödykkeen yksilöllisen tulontuottamis- ja palvelutuotantokyvyn perusteella ohjeessa esitettyjen poistoaikojen rajoissa. Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto suosittelee poisto-ohjeen poistoaikojen alarajojen käyttämistä, ellei pidemmän poistoajan käyttämiseen ole erityistä hyödykekohtaista perustetta.
Päätöksenteon näkökulmasta sekä olosuhteet huomioon ottaen on perusteltua ja tarkoituksenmukaista päivittää poistosuunnitelma joustavaksi siten, että merkittävien hyödykeryhmien osalta määritellään poistoaikojen asteikko sekä se, missä ajassa hyödyke tulee poistaa. Poistosuunnitelmaa on perusteltua muuttaa myös siten, että kiinteiden rakenteiden ja laitteiden osalta siirrytään menojäännöspoistoista tasapoistoihin. Ehdotus uudesta poistosuunnitelmasta esityslistan liitteenä.
Kunnassa kiinteät rakenteet ja laitteet muodostuvat pääosin infrastruktuurista, joka tuottaa tuloa pääsääntöisesti tasaisesti - joissain tapauksissa jopa takapainotteisesti (esim. uudet asuinalueet, jotka rakentuvat täyteen vasta ajan kuluessa). Menojäännöspoistot ovat etupainotteiset (degressiiviset) ja siten tällä hetkellä käytössä oleva poistoaika ei vastaa tulontuottamiskykyä, mikä rasittaa kunnan tulosta etupainotteisesti. Käyttöomaisuuden näkökulmasta on lisäksi riskinä, että taseesta jää alaskirjaamatta menojäännöspoistojen alaisia hyödykkeitä, joilla todellisuudessa ei enää ole arvoa.
Ajankohdasta 1.1.2025 lähtien valmistuvat hyödykkeet poistetaan uuden poistosuunnitelman mukaan. Vuoden 2024 loppuun mennessä valmistuneiden hyödykkeiden poistoaika ja -suunnitelma ei muutu. Kaikkien taseeseen aktivoitujen hyödykkeiden tulontuottamis- ja palvelutuotantokykyä seurataan säännöllisesti.
Ehdotus
Esittelijä
-
Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi
Tekninen lautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan poistosuunnitelman noudatettavaksi 1.1.2025 alkaen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.