Valmistelija
Aki Kohonen, talouspäällikkö, aki.kohonen@vesilahti.fi
Perustelut
Kunnanhallituksen on kuntalain 113 § mukaan laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Kunnan tilinpäätöksen laatimisessa noudatetaan kuntalain sekä soveltuvin osin kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä. Kunnan tilinpäätöksen sisältö määritellään kuntalaissa. Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.
Vesilahden kunnanvaltuusto vahvisti 14.12.2020 §62 talousarvion vuodelle 2021. Talousarvion mukainen tilikauden tulos oli -1 126 000 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeinen tilikauden alijäämä -1 087 000 euroa.
Kunnanvaltuusto hyväksyi määrärahamuutokset vuodelle 2021 kahdessa kokouksessaan 23.3.2021 §9 ja 13.12.2021 §76. Talousarviomuutosten jälkeiseksi tilikauden tulokseksi muodostui -129 000 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeiseksi alijäämäksi -89 000 euroa.
Tilinpäätöksessä kunnan tilikauden tulokseksi muodostui 470 254 euroa ja 17 546 euron suuruisen poistoerojen tuloutuksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 487 799 euroa. Talousarviota parempaan toteumaan johtivat seuraavat tekijät:
- Ulkoiset toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 445 000 eurolla. Myyntituotot ylittyivät 227 000 euroa vesi-, jätevesi- ja liittymämaksujen sekä kotikuntakorvausten ylitysten johdosta. Maksutuottojen 26 000 euron ylitystä selittää rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksutuottojen ylitykset. Tuet ja avustukset ylittyivät 96 000 euroa, koska erilaisia hanketuottoja saatiin enemmän kuin oli ollut tiedossa talousarviota laadittaessa. Muut toimintatuotot ylittyivät 96 000 euroa muutettuun talousarvioon nähden pääosin käyttöomaisuuden myyntivoittojen toteutumisesta arvioitua suurempina. Ulkoiset toimintatuotot toteutuivat 82 000 euroa alhaisempina vuoden 2020 toimintatuottoihin verrattuna.
- Ulkoiset toimintakulut toteutuivat 473 000 euroa alle muutetun talousarvion, mutta toteutuivat 346 000 euroa suurempina vuoden 2020 toimintakuluihin verrattuna. Alitusta syntyi seuraavissa kuluissa: henkilöstökuluissa 228 000 euroa, palvelujen ostoissa 234 000 euroa sekä aineissa, tarvikkeissa ja tavaroissa 41 000 euroa. Avustuksia annettiin 19 000 euroa yli budjetin ja muut toimintakulut ylittyivät 11 000 euroa.
- Verotuloihin tehtiin joulukuussa 2021 920 000 euron suuruinen tuottoja lisäävä talousarviomuutos, mutta kokonaisuutena kunnallisverot kuitenkin toteutuivat 220 000 euroa yli muutetun talousarvion. Vuoden 2021 verotulojen kokonaismääräksi muodostui 19,2 miljoonaa euroa.
- Valtionosuuksiin tehtiin joulukuussa 2021 100 000 euron euron suuruinen tuottoja laskeva talousarviomuutos. Valtionosuudet toteutuivat 67 000 euroa muutettua talousarviota korkeampina eli lähes alkuperäisen talousarvion mukaisesti. Vuoden 2021 valtionosuuksien kokonaismääräksi muodostui 8,0 miljoonaa euroa.
- Korko- ja muut rahoitustuotot; muut rahoitustuotot toteutuivat 102 000 euroa talousarviota korkeampina. Ylitystä selittää pääosin Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n 34 000 euron suuruiset osingot ja koronvaihtosopimuksen 26 000 euron korkotuotot, joita ei ollut tiedossa talousarviota laadittaessa. Korko- ja muut rahoitustuotot toteutuivat 38 000 euroa korkeampina vuoteen 2020 verrattuna.
- Korko- ja muut rahoituskulut; Korkokulut toteutuivat 55 000 euroa talousarviota alhaisempina ja vastaavasti muut rahoituskulut toteutuivat 803 000 euroa korkeampina talousarvioon nähden. Korkokulujen alitusta selittää lainojen korkokulujen toteutuminen arvioitua alhaisempina. Muiden rahoituskulujen suurta ylitystä selittää johdannaissopimuksesta (koronvaihtosopimus) aiheutuneet korkokulut ja 792 000 euron tuloksen heikentävä kirjaus, koska koronvaihtosopimuksiin sovelletaan KPL 3:3.1 §:n 7 kohdan mukaista erillisarvostusta, joka on perustettava yleiseen varovaisuuden periaatteeseen (KPL 3:3.1 § 4 kohta). Tällöin voimassa olevat sopimukset arvostetaan sopimuskohtaisesti tilinpäätöspäivän arvoon. Koronvaihtosopimuksen tekohetken arvon ja tilinpäätöspäivän arvon välinen negatiivinen erotus kirjataan rahoituskuluksi ja pakolliseksi varaukseksi KPL 3:2.1 §:ssä tarkoitetun oikean ja riittävän kuvan antamiseksi. Varauksen määrää tarkistetaan myöhempinä tilikausina ja muutokset kirjataan kulukirjauksen oikaisuna. Korko- ja muut rahoituskulut toteutuivat 823 000 euroa korkeampina vuoteen 2020 verrattuna.
- Poistoja toteutui kokonaisuudessaan 1 482 000 euroa eli 39 000 euroa talousarviota alhaisempina. Poistot toteutuivat 40 000 euroa alhaisempina vuoteen 2020 verrattuna. Poistojen toteumaan vaikuttaa sekä se, että vuosina 2020 ja 2021 ei valmistunut investointeja budjetin mukaisella tasolla ja toisaalta myös vuoden 2021 investointeihin tehtiin niitä alentavia talousarviomuutoksia.
- Tilikauden tulos ja tilikauden yli-/alijäämä; Tilikauden tulokseksi muodostui 470 254 euroa ja 17 546 euron suuruisen poistoerojen tuloutuksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 487 799 euroa.
Investoinnit; kunnanvaltuuston 14.12.2020 §62 hyväksymän talousarvio 2021 investointituottojen määrä oli 100 000 euroa ja investointikulujen määrä 2 048 200 euroa. Investointien netto oli 1 948 200 euroa. Investointeihin tehtiin vuoden aikana kaksi talousarviomuutosta, jotka kunnanvaltuusto hyväksyi 23.3.2021 §9 ja 13.12.2021 §76 kokouksissaan. Muutosten seurauksena muutetun talousarvion tuottojen määrä oli 100 000 euroa ja kulujen määrä 1 169 501 euroa. Tilinpäätöksen mukaiset investointiosan tulot olivat 125 760 euroa. Tulot muodostuivat osakkeista ja osuuksista sekä maa-alueiden myynnistä. Vuonna 2021 investointimenojen toteuma oli 799 445 euroa. Vuoden 2021 suurimmat investointeja koskevat euromääräiset toteumat olivat Ämmänhaudanmäen kunnallistekniikan, Kiisken ja Kalsinalueen kunnallistekniikan, kaavateiden päällystäminen, Vesi- ja viemärilaitoksen siirtoviemärien sekä Palvelukeskusalueen torin ja puiston laajentaminen. Investointimenot laskivat 579 000 euroa vuoteen 2020 verrattuna.
Rahoitus; Kunnanvaltuuston 14.12.2020 §62 hyväksymä talousarvio 2021 sisälsi 2,5 miljoonan euron suuruisen pitkäaikaisen lisälainanoton.
Vuoden aikana verotulo- ja valtionosuusarviot vaihtelivat poikkeuksellisen paljon, mikä vaikeutti talouden ja rahoitustarpeen arviointia. Kunnanvaltuusto vahvisti 13.12.2021 §76 pitkäaikaisten lainojen lisäyksen määräksi 0 euroa. Käytännössä pitkäaikaisen lainan tarve osoittautui vuoden aikana talousarvion 2021 laadintahetkeen nähden 2,5 miljoonaa alemmaksi. Tähän vaikuttivat loppuvuoden verotulojen toteutuminen syksyn arvioita paremmalla tasolla ja ylipäätään vuoden 2021 positiiviseksi kääntynyt tulos, vuoden 2021 investointeja vähentäneet talousarviomuutokset ja vuoden 2021 käyttötaloudessa tapahtunut kulujen alitus.
Tilinpäätöshetkellä kunnan lainojen määrä oli 12,2 miljoonaa euroa ja asukasta kohti laskettu velkamäärä oli 2 749 euroa/asukas. Vuoden 2020 lopussa kunnan velka per asukas oli 3 088 euroa/asukas.
Kuntaliiton kokoamien tilastotietojen mukaan koko maan vuoden 2020 keskimääräinen lainakanta euroa/asukas vuoden lopussa oli 3 448 euroa/asukas ja Pirkanmaan maakunnassa keskimääräinen lainakanta oli 3 368 euroa/asukas.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kokouskäsittely
Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, sivistysjohtaja Marko Lahtiselle ja tekninen johtaja Harri Vierikalle. He olivat asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.