Kunnanvaltuusto, kokous 12.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Hyvinvointikertomus 2022 ja hyvinvointisuunnitelma 2022-2025

VESDno-2022-314

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Alamäki, vapaa-aikakoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (6 §) edellyttää, että kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot sekä seurattava kuntalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Vesilahden kunnassa toimii hyvinvointikoordinaattori, jonka tehtäväkuvaan sisältyy hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäksi kokonaisvastuu liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluiden toteuttamisesta sekä vapaa-aikaan liittyvien hankkeiden hallinnoinnista (joita tällä hetkellä 8 kpl). Vaikka vapaa-ajan palvelut ovat tärkeä osa kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, ei rakenne ole mahdollistanut hyvinvoinnin ja terveyden systemaattista, tavoitteellista ja mitattavaa edistämistä. Epäselvät vastuut ja resurssipula sekä tavoitteiden ja mittareiden puute ovat tehneet myös johtamisesta hankalaa.

Nämä rakenteelliset epäkohdat ovat tunnistettu ja talousarvion 2023 kehys mahdollistaa rekrytoinnin, jolla tilanne voidaan korjata. Tämä antaa mahdollisuuden tarkastella organisaatiota ja muokata tehtäväkuvia siten, että ammattilaisille muodostuu koherenssit ja mielekkäät tehtäväkokonaisuudet. Vesilahden kunnan kokoisessa organisaatiossa ei ole vain hallinnollisia tehtäviä, vaan tehtäväkuvat sisältävät myös konkreettisia toimia hyvinvoinnin ja terveyden hyväksi. Lisäresurssin sekä selkeiden tehtäväkuvien, vastuiden ja mittareiden myötä myös hyvinvointijohtaminen selkiytyy. Käytännössä kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho (hyte-ryhmä) huolehtii, että rekrytoitava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilainen toteuttaa yhdessä palvelualueiden kanssa hyvinvointisuunnitelmassa asetetut toimenpiteet. Toimenpiteet ja toiminnan tulokset raportoidaan hyvinvointikertomuksessa valtuustolle. Strategiaan ja talousarvioon liittyvistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteistä ja niiden tuloksista raportoidaan lautakunnille ja kunnanhallitukselle talousarvion seurannan yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta käy lähetekeskustelua

  • vapaa-aikapalveluiden tehtäväkuvista sekä niihin liittyvistä tarpeista, toiveista ja odotuksista, ja
  • prosessista, jolla uusi tehtäväkuva muodostetaan ja rekrytointi toteutetaan sekä
  • hyvinvointijohtamisen rakenteista.​

Päätös

Sivistyslautakunta kävi lähetekeskustelua esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Olli Alamäki, vapaa-aikakoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten huomioimisesta kaikkien hallintoalojen toiminnassa ja seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustokausittain on valmisteltava hyvinvointisuunnitelma ja laaja hyvinvointikertomus. Vesilahden laaja hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2021 hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 31.5.2021 (§ 21).

Vesilahden hyvinvointisuunnitelmaa ja hyvinvointikertomusta on valmisteltu monialaisessa yhteistyössä. Valmistelua on koordinoinut kunnan hyvinvointityöryhmä ja lähtökohta on ollut uudistaa hyvinvointisuunnitelmaa ja -kertomusta, sillä laajan hyvinvointikertomuksen indikaattorit ja rakenne olivat vuodelta 2012. Vuonna 2023 käynnistyy hyvinvointialueiden toiminta, joka on ohjannut keskustelua kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Uudistuksen yhteydessä kunnille otetaan vuoden 2023 alusta käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin, jolla halutaan varmistaa kuntien aktiivinen toiminta asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi myös sote-uudistuksen jälkeen.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 ja -kertomuksen 2022 viitekehyksenä on mm. Tilastokeskuksen ja Euroopan komission hyödyntämä Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, joka pyrkii tarkastelemaan ihmisen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. ​Mallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat 1) Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi, 2) Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä 3) Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.

Dokumentin hyvinvointikertomuksen 2022 kattavassa osassa raportoidaan keskeisten indikaattorien avulla lain edellyttämällä tavalla kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä. Tilannekuvan luomisessa on hyödynnetty suuri määrä muutakin kuin suunnitelmassa esillä olevaa indikaattoritietoa. Kaikkea informaatiota ei ole luettavuuden sekä toistuvuuden ole mahdollista esittää hyvinvointikertomuksessa, mutta keskeisten indikaattorien avulla valtuusto pystyy seuraamaan hyvinvoinnin muutoksia sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyön onnistumista. Hyvinvointikertomus osoittaa Vesilahden rakenteellisten edellytysten olevan tyydyttävässä kunnossa, mutta mm. hyte-kertoimeen vaikuttavien indikaattoreissa on parannettavaa. Terveyden, elintapojen ja harrastamisen osalta on havaittavissa huolestuttavia ilmiöitä erityisesti päihteiden, mielenterveyden ja fyysisen toimintakyvyn osalta. Näihin kaikkiin on kohdistettu huomiota ja toimenpiteitä, mutta työtä terveyden, harrastamisen ja hyvien elintapojen hyväksi on tehtävä entistä kokonaisvaltaisemmin ja systemaattisemmin. Vesilahtelaiset kokevat kuntaliskyselyn perusteella ympäristönsä kotikunnassa viihtyisäksi ja turvalliseksi. Tämä on hienoa, mutta myös parannettavaa löytyy paljon mm. kouluun ja kuntaan kiinnittymisessä.

Hyvinvointisuunnitelma 2022-2026 rakentuu Stiglitzin hyvinvointimallin jäsentämän kattavan tilannekuvan pohjalta. Tilannekuvasta tehdyistä johtopäätöksistä muodostuu osa-alueittain tavoitteet, joiden edistämiseksi määritellään vuosittaiset toimenpiteet. Yhteistyössä kunnan kaikkien toimialojen, hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin kanssa tehtävillä toimenpiteillä toteutetaan tavoitteita, jolloin systemaattinen ja tavoitteellinen hyvinvointityö näkyy myös hyvinvointikertomuksen indikaattoreissa. Päivittyvä tieto muodostaa vuosittaiset hyvinvointikertomukset, joiden avulla tarkennetaan tilannekuvaa sekä suunnitellaan ja toteutetaan vaikuttavia toimenpiteitä. Hyvinvointisuunnitelma toteuttaa Vesilahden kuntastrategiaa ja siinä on huomioitu alueelliset ja seudulliset kehittämishankkeet ja suunnitelmat.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteen mukaiset kunnan hyvinvointikertomuksen vuodelta 2022 ja hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022-2025.

Päätös

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi vanhus- ja vammaisneuvostojen lausunnon 28.11.2022 ja lähettää sen edelleen hyvinvointi- ja osallisuusjaostolle tiedoksi.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Olli Alamäki, vapaa-aikakoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

   

Ehdotus

Kunnanvaltuusto päättää, että se hyväksyy liitteen mukaiset kunnan hyvinvointikertomuksen vuodelta 2022 ja hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022-2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Valtuusto myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksisaanti kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätöksestä

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan kuitenkin tulleen asianosaisen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäväksi tietoverkossa. 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle viraston aukioloaikana, klo 8.00-16.15.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. Valituksen on oltava perillä valitusajan viimeisenä päivänä, riippumatta siitä, toimitetaanko valitus postitse vai sähköisesti.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. 

Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna         
Puhelinnumero: 029 56 4220    
Faksinumero: 029 56 42269
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Vesilahden kunnan kirjaamosta.

Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti         
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta@vesilahti.fi
Puhelinnumero: 03 5652 7500    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.