Perustelut
Rakennusvalvonnan asiakastyytyväisyys kysely suoritettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Kysely lähetettiin Lupapiste.fi -sivustoa käyttäneille rakennusvalvonnan asiakkaille. Vuoden 2023 asiakaskysely suoritettiin helmi-maaliskuun vaihteessa, se lähetettiin 335:lle lupapistettä käyttäneelle, joista 48 vastasi kyselyyn.
Kysely on jaettu kolmeen eri kokonaisuuteen, rakennusluvan hakeminen, katselmuksen tilaaminen tai suorittaminen sekä muu tiedustelu, kysely tai neuvonta. Lisäksi asiakkaiden pyydettiin antamaan kokonaisarvio rakennusvalvonnan toiminnasta. Heidän oli myös mahdollista jättää sanallista palautetta. Rakennusvalvonnan kouluarvosana vuodesta 2021 7,83 vuoden 2022 toiminnasta keskiarvo oli 8,49.
Rakennusvalvonnassa tehtiin muutoksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi 2021 aikana mm. palkkaamalla lisähenkilökuntaa, jotta lupaprosessi nopeutuisi. Lisäksi haluttiin lisää aikaa asiakaskohtaamisiin ja neuvontatilanteisiin, jotta tilanteet olisivat kiireettömiä. Tehdyt toimenpiteet ovat selvästi asiakkaiden mielestä olleet oikeita.
Ehdotus
Esittelijä
-
Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta merkitsee asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedoksi.