Perustelut
Kaavatoimikunta 29.8.2022
Osa Karholannokan alueen asukkaista on lähestynyt kuntaa asemakaavan muutosesityksellä. Muutosesityksen tarkempi sisältö on kuvattu liitteessä.
Kuntakaavoitus on keskeinen osa kunnallista itsehallintoa, jota perustuslain 121 § suojaa. Maankäytön suunnittelu, jossa asetetaan tavoitteita ja reunaehtoja toimintojen sijoittumiselle kunnan alueella, on yksi kunnan itsehallinnon keskeisistä tekijöistä. Kaavamonopolilla tarkoitetaan arkikielessä edellä mainittua kunnan itsehallintoon kuuluvaa kunnan yksinomaista oikeutta alueensa maankäytön suunnitteluun eli yleis- ja asemakaavoitukseen. Kunnalla on myös oikeus päättää, mille alueille ja missä aikataulussa asemakaavoja laaditaan.
Kunnalla on kokonaisvastuu yhdyskuntarakentamisen kustannuksista, kuntalaisten elinympäristöstä ja palveluista. Maanomistajan ja kunnan intressit voivat maankäytön kehittämisessä ovat myös erilaiset. Kunnan on toiminnassaan huomioitava mm. yhdyskuntarakenteen kokonaisuus, taloudellinen kannattavuus, kestävä liikkuminen ja/tai ilmastotavoitteet
Karholannokan asemakaavan muutos ei ole tällä hetkellä tarkoituksenmukainen eikä kaavataloudellisesti kannattavaa kaavahanke. On todennäköistä, että asemakaavamuutoksen myötä kunnalle ei siirtyisi tai syntyisi riittävästi rakennuspaikkoja kattamaan edes kaavoituksen kustannuksia. Lisäksi katualueiden/tieverkkojen kunnossapitovelvoitteet voisivat tulla kunnalle rasitteena.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi
Kunnanjohtaja: Kaavatoimikunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että Karholannokan asemakaavaa koskeva maanomistajan kaavaehdotus hylätään.
Päätös
Puheenjohtajan esityksestä kaavatoimikunta päättää, että asia palautetaan valmisteluun.