Tarkastuslautakunta, kokous 29.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Tilinpäätös 2021

VESDno-2022-4

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2021. Lautakuntien tulee käsitellä omien vastuualueidensa tavoitteiden toteutuminen. Sivistyslautakunnan alaisia vastuualueita ovat varhaiskasvatus sekä esi- ja peruopetus (LT60) ja vapaa-aikapalvelut (LT65).

Koronan vaikutukset näkyvät vuoden 2021 toiminnallisten tavoitteiden sekä talousarvion toteumassa. Erityisesti kirjastossa ja muissa vapaa-ajan palveluissa toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vaikeutui pandemiaan liittyvien rajoitusten vuoksi. Toisaalta koronatukien avulla pystyttiin lisäämään henkilöstöä paikkaamaan pandemian aiheuttamaa pahoinvointia ja oppimisvajeita. Kokonaisuudessa sivistyksen palvelualueen vastuualueiden toimintatuotot ylittyivät 176 567 euroa ja kulut alittuivat 237 280 euroa.

Esi- ja perusopetuksessa merkittävimmät poikkeamat olivat peruskoulujen tulojen ylitys 112 196 euroa, joka johtui suuremmasta hankerahoitusmäärästä sekä kotikuntakorvausten tulojen kasvusta. Esi- ja perusopetuksen henkilöstökulut alittuivat 179 045 euroa ja kulut alittuivat myös palvelujen ja irtaimiston ostoissa. Toimintakatteen merkittävästä alittumisesta huolimatta oppilaskohtaiset kulut jatkoivat kasvamistaa, mikä johtuu oppilasmäärän pienenemisestä.

Varhaiskasvatuksessa päinvastoin lapsimäärän kasvu laski päiväkotipaikan hintaa, vaikka lakimuutokset alensivat tuottoja ja kiristivät suhdelukuja sekä koska alle 3-vuotiaden ja tuen tarpeisten osuus lapsista kasvoi ja pandemia lisäsi henkilöstön sairauspoissaoloja. Lapsimäärän kasvu ja hankerahoitus pystyivät kompensoimaan tuottojen aleneman ja varhaiskasvatuksen maksutuotot toteutuivat talousarvion mukaisesti. Varhaiskasvatuksen toimintakulut jäivät vähäisemmiksi kun talousarviossa oli ennakoitu ja toimintakate alittui 90 846 euroa.

Kokonaisuutena varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toimintatuotot ylittyivät 103 644 euroja ja toimintakulut alittuivat 302 316 euroa, jolloin toimintakate alittui 405 960 euroa.

Vapaa-ajan palveluiden toimintatuotot olivat 72 923 euroa yli talousarvion ja kulut ylittyivät 63 036 euroa, jolloin toimintakate alittui 7 887 euroa. Keskeinen syy molempiin oli onnistuneet hankehaut, joiden myötä toiminnan volyymia voitiin kasvattaa.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy liitteenä olevan tilinpäätöksen 2021 sivistyslautakunnan osalta ja päättää esittää sen hyväksymistä kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle.

Lisäksi sivistyslautakunta merkitsee talousarvion toteutuman 2021 tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2021. Lautakuntien tulee käsitellä omien tehtäväalueidensa tavoitteiden toteutuminen. Rakennus- ja ympäristölautakunnan alaiset tehtäväalue koostuu rakennusvalvonnan, yksityisteiden ja ympäristönsuojelun kustannuspaikoista. 

Hallintosääntö 4 luku § 4 ja § 7

Hallintosääntö 7 luku § 2

 

Ehdotus

Esittelijä

Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta hyväksyy toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen ja antaa ne tiedoksi kunnanhallitukselle tilinpäätökseen liittämistä varten. Lisäksi rakennus- ja ympäristölautakunta antaa talouspäällikölle oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Kokouskäsittely

Annettiin tekniselle johtajalle Harri Vierikalle läsnäolo ja puheoikeus tämän pykälän ajaksi.

Valmistelija

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2021. Lautakuntien tulee käsitellä omien  tehtäväalueidensa tavoitteiden toteutuminen.  Teknisten palveluiden alaiset tehtäväalueet ovat tekniset palvelut ja vesi- ja viemärilaitos.

Teknisten palveluiden talous toteutui lähes budjetoidusti talouden tarkan seurannan ansiosta. Vesihuoltolaitokselle haettiin määrärahamuutos muuttuneiden verkostovuokran, liittymismaksujen ja palveluiden ostojen takia. Tekninen lautakunta käsitteli määrärahamuutoksia kokouksessaan 10.11.2021 § 75. Määrärahamuutoksesta poiketen vesihuoltolaitokselle kertyi loppuvuoden aikana budjetoitua enemmän vesihuollon liittymismaksuja ja palveluiden ostoista onnistuttiin saastamään. Liittymismaksujen paremman kertymisen ansiosta vesihuoltolaitoksen tilikauden tulos oli positiivinen tuloksen ollessa 21 655,50 euroa. 

Vuonna 2021 investointimenojen toteuma oli 793 445 euroa. Vuoden 2021 suurimpia investointeja olivat ämmänhaudanmäki, Kiisken ja Kalsin kunnallistekniikka ja palvelukeskusalueen kunnallistekniikka. Investointimenojen toteuma oli noin 68 prosenttia muutettuun talousarvioon nähden. Matalaa toteutumista teknisten palveluiden näkökulmasta selittää Ämmänhaudanmäen urakan toteutuminen. Urakkaan vuodelle 2021 varatut tien rakentamisen määrärahoja ei käytetty. Urakoitsija ei saanut toteutettua urakkasuorituksia siten, että laskutusta olisi voitu hyväksyä ja Vesilahden tekniset palvelut eivät maksa urakan maksueriä ennakkoon. Toinen merkittävä poikkeama on maa- ja vesialueiden ostot, joista vastaa hallintopalvelut. 

Hallintosääntö 4 luku § 4 ja § 6

Hallintosääntö 7 luku § 2

Ehdotus

Esittelijä

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta hyväksyy toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen, vesihuoltolaitoksen eriytetyn tilinpäätöksen ja investointien toteuman sekä antaa ne tiedoksi kunnanhallitukselle tilinpäätökseen liittämistä varten. Lisäksi tekninen lautakunta antaa talouspäällikölle oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kati Ajoksenmäki ja Taina Lamminmäki saapuivat pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Aki Kohonen, talouspäällikkö, aki.kohonen@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen on kuntalain 113 § mukaan laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Kunnan tilinpäätöksen laatimisessa noudatetaan kuntalain sekä soveltuvin osin kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä. Kunnan tilinpäätöksen sisältö määritellään kuntalaissa. Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.

Vesilahden kunnanvaltuusto vahvisti 14.12.2020 §62 talousarvion vuodelle 2021. Talousarvion mukainen tilikauden tulos oli -1 126 000 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeinen tilikauden alijäämä -1 087 000 euroa.

Kunnanvaltuusto hyväksyi määrärahamuutokset vuodelle 2021 kahdessa kokouksessaan 23.3.2021 §9 ja 13.12.2021 §76. Talousarviomuutosten jälkeiseksi tilikauden tulokseksi muodostui -129 000 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeiseksi alijäämäksi -89 000 euroa.

Tilinpäätöksessä kunnan tilikauden tulokseksi muodostui 470 254 euroa ja 17 546 euron suuruisen poistoerojen tuloutuksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 487 799 euroa. Talousarviota parempaan toteumaan johtivat seuraavat tekijät:

  • Ulkoiset toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 445 000 eurolla. Myyntituotot ylittyivät 227 000 euroa vesi-, jätevesi- ja liittymämaksujen sekä kotikuntakorvausten ylitysten johdosta. Maksutuottojen 26 000 euron ylitystä selittää rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksutuottojen ylitykset. Tuet ja avustukset ylittyivät 96 000 euroa, koska erilaisia hanketuottoja saatiin enemmän kuin oli ollut tiedossa talousarviota laadittaessa. Muut toimintatuotot ylittyivät 96 000 euroa muutettuun talousarvioon nähden pääosin käyttöomaisuuden myyntivoittojen toteutumisesta arvioitua suurempina. Ulkoiset toimintatuotot toteutuivat 82 000 euroa alhaisempina vuoden 2020 toimintatuottoihin verrattuna.
  • Ulkoiset toimintakulut toteutuivat 473 000 euroa alle muutetun talousarvion, mutta toteutuivat 346 000 euroa suurempina vuoden 2020 toimintakuluihin verrattuna. Alitusta syntyi seuraavissa kuluissa: henkilöstökuluissa 228 000 euroa, palvelujen ostoissa 234 000 euroa sekä aineissa, tarvikkeissa ja tavaroissa 41 000 euroa. Avustuksia annettiin 19 000 euroa yli budjetin ja muut toimintakulut ylittyivät 11 000 euroa.
  • Verotuloihin tehtiin joulukuussa 2021 920 000 euron suuruinen tuottoja lisäävä talousarviomuutos, mutta kokonaisuutena kunnallisverot kuitenkin toteutuivat 220 000 euroa yli muutetun talousarvion. Vuoden 2021 verotulojen kokonaismääräksi muodostui 19,2 miljoonaa euroa.
  • Valtionosuuksiin tehtiin joulukuussa 2021 100 000 euron euron suuruinen tuottoja laskeva talousarviomuutos. Valtionosuudet toteutuivat 67 000 euroa muutettua talousarviota korkeampina eli lähes alkuperäisen talousarvion mukaisesti. Vuoden 2021 valtionosuuksien kokonaismääräksi muodostui 8,0 miljoonaa euroa.
  • Korko- ja muut rahoitustuotot; muut rahoitustuotot toteutuivat 102 000 euroa talousarviota korkeampina. Ylitystä selittää pääosin Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n 34 000 euron suuruiset osingot ja koronvaihtosopimuksen 26 000 euron korkotuotot, joita ei ollut tiedossa talousarviota laadittaessa. Korko- ja muut rahoitustuotot toteutuivat 38 000 euroa korkeampina vuoteen 2020 verrattuna.
  • Korko- ja muut rahoituskulut; Korkokulut toteutuivat 55 000 euroa talousarviota alhaisempina ja vastaavasti muut rahoituskulut toteutuivat 803 000 euroa korkeampina talousarvioon nähden. Korkokulujen alitusta selittää lainojen korkokulujen toteutuminen arvioitua alhaisempina. Muiden rahoituskulujen suurta ylitystä selittää johdannaissopimuksesta (koronvaihtosopimus) aiheutuneet korkokulut ja 792 000 euron tuloksen heikentävä kirjaus, koska koronvaihtosopimuksiin sovelletaan KPL 3:3.1 §:n 7 kohdan mukaista erillisarvostusta, joka on perustettava yleiseen varovaisuuden periaatteeseen (KPL 3:3.1 § 4 kohta). Tällöin voimassa olevat sopimukset arvostetaan sopimuskohtaisesti tilinpäätöspäivän arvoon. Koronvaihtosopimuksen tekohetken arvon ja tilinpäätöspäivän arvon välinen negatiivinen erotus kirjataan rahoituskuluksi ja pakolliseksi varaukseksi KPL 3:2.1 §:ssä tarkoitetun oikean ja riittävän kuvan antamiseksi. Varauksen määrää tarkistetaan myöhempinä tilikausina ja muutokset kirjataan kulukirjauksen oikaisuna. Korko- ja muut rahoituskulut toteutuivat 823 000 euroa korkeampina vuoteen 2020 verrattuna.
  • Poistoja toteutui kokonaisuudessaan 1 482 000 euroa eli 39 000 euroa talousarviota alhaisempina. Poistot toteutuivat 40 000 euroa alhaisempina vuoteen 2020 verrattuna. Poistojen toteumaan vaikuttaa sekä se, että vuosina 2020 ja 2021 ei valmistunut investointeja budjetin mukaisella tasolla ja toisaalta myös vuoden 2021 investointeihin tehtiin niitä alentavia talousarviomuutoksia.
  • Tilikauden tulos ja tilikauden yli-/alijäämä; Tilikauden tulokseksi muodostui 470 254 euroa ja 17 546 euron suuruisen poistoerojen tuloutuksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 487 799 euroa.

Investoinnit; kunnanvaltuuston 14.12.2020 §62 hyväksymän talousarvio 2021 investointituottojen määrä oli 100 000 euroa ja investointikulujen määrä 2 048 200 euroa. Investointien netto oli 1 948 200 euroa. Investointeihin tehtiin vuoden aikana kaksi talousarviomuutosta, jotka kunnanvaltuusto hyväksyi 23.3.2021 §9 ja 13.12.2021 §76 kokouksissaan. Muutosten seurauksena muutetun talousarvion tuottojen määrä oli 100 000 euroa ja kulujen määrä 1 169 501 euroa. Tilinpäätöksen mukaiset investointiosan tulot olivat 125 760 euroa. Tulot muodostuivat osakkeista ja osuuksista sekä maa-alueiden myynnistä. Vuonna 2021 investointimenojen toteuma oli 799 445 euroa. Vuoden 2021 suurimmat investointeja koskevat euromääräiset toteumat olivat Ämmänhaudanmäen kunnallistekniikan, Kiisken ja Kalsinalueen kunnallistekniikan, kaavateiden päällystäminen, Vesi- ja viemärilaitoksen siirtoviemärien sekä Palvelukeskusalueen torin ja puiston laajentaminen. Investointimenot laskivat 579 000 euroa vuoteen 2020 verrattuna.

Rahoitus; Kunnanvaltuuston 14.12.2020 §62 hyväksymä talousarvio 2021 sisälsi 2,5 miljoonan euron suuruisen pitkäaikaisen lisälainanoton.

Vuoden aikana verotulo- ja valtionosuusarviot vaihtelivat poikkeuksellisen paljon, mikä vaikeutti talouden ja rahoitustarpeen arviointia. Kunnanvaltuusto vahvisti 13.12.2021 §76 pitkäaikaisten lainojen lisäyksen määräksi 0 euroa. Käytännössä pitkäaikaisen lainan tarve osoittautui vuoden aikana talousarvion 2021 laadintahetkeen nähden 2,5 miljoonaa alemmaksi. Tähän vaikuttivat loppuvuoden verotulojen toteutuminen syksyn arvioita paremmalla tasolla ja ylipäätään vuoden 2021 positiiviseksi kääntynyt tulos, vuoden 2021 investointeja vähentäneet talousarviomuutokset ja vuoden 2021 käyttötaloudessa tapahtunut kulujen alitus.

Tilinpäätöshetkellä kunnan lainojen määrä oli 12,2 miljoonaa euroa ja asukasta kohti laskettu velkamäärä oli 2 749 euroa/asukas. Vuoden 2020 lopussa kunnan velka per asukas oli 3 088 euroa/asukas.

Kuntaliiton kokoamien tilastotietojen mukaan koko maan vuoden 2020 keskimääräinen lainakanta euroa/asukas vuoden lopussa oli 3 448 euroa/asukas ja Pirkanmaan maakunnassa keskimääräinen lainakanta oli 3 368 euroa/asukas.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää

  1. esittää valtuustolle tilikauden tuloksen, 470 254 euroa, käsittelyksi seuraavaa:
    • tuloutetaan tehtyjä poistoeroja 17 546 euroa
    • tilikauden ylijäämä 487 799 euroa siirretään tilikauden yli-/alijäämätilille.
  2. että talouspäällikölle ja hallintojohtajalle myönnetään valtuus tehdä tilinpäätökseen tilintarkastusvaiheessa esille tulevia teknisiä korjauksia
  3. allekirjoittaa tilinpäätöksen vuodelta 2021, jättää sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi ja saattaa sen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen valtuuston käsiteltäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, sivistysjohtaja Marko Lahtiselle ja tekninen johtaja Harri Vierikalle. He olivat asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Aki Kohonen, talouspäällikkö, aki.kohonen@vesilahti.fi

Perustelut

Talouspäällikkö Aki Kohonen on kutsuttu kokoukseen antamaan selvitys kunnan vuoden 2021 tilinpäätöksestä ja muista ajankohtaisista asioista.

Ehdotus

Saatu selvitys merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Tehtiin tekninen korjaus, korjattiin asian kuvauksesta vuosiluku 2020 vuodeksi 2021.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)