Kunnanvaltuusto, kokous 23.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Määrärahamuutos kiinteistöhankkeisiin

VESDno-2021-101

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden Narvan Peuraniityn vuokraoikeus päiväkotirakennuksineen ja liittymineen on kihlakunnan voudin toimesta ulosmitattu ja sitten asetettu perjantaina 19.2.2021 julkiseen myyntiin huutokaupalla. Päiväkotirakennus on yksityisen tahon omistama, ja kunnalla on kiinteistöön määräaikainen vuokrasopimus 1.7.2035 asti. Ulosottolaitoksen julkisen myyntiesitteen mukaan: ”Vuokrasopimus sitoo ostajaa, mutta ostajalla on oikeus irtisanoa vuokrasopimus kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja otti kiinteistön hallintaansa (LHVL32.1 §).”

Kohteen myynnillä voi siis olla vaikutus kunnan Narvan kylän varhaiskasvatuspalveluiden tuottamiseen. Tässä yhteydessä kunnan on harkittava, olisiko sen tarkoituksenmukaista omistaa Peuraniityn kiinteistö itse. Asiaa määrittää moni asia mm. tuleva palveluntarve, kiinteistön kunto, kiinteistön hinta, käytännön järjestelyt kiinteistönhoidon suhteen. Kohteen arvonmäärityksestä on tehty raportit, jotka ovat pykälän salattuna liitteinä. Liitteet ovat salaisia, koska se on kunnan taloudellisen edun turvaamisen vuoksi välttämätöntä. Liitteet sisältävät tietoa kunnan liikesalaisuudesta eli mahdollisesti hankittavista kiinteistöistä, niiden arvon määrityksestä ja hankintahinnoista, ja näiden tietojen julkinen käsittely vaarantaisi kunnan taloudellisen edun turvaamisen. 

Lain viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 §:n 1 momentin kohta 17 kuuluu seuraavasti: "Asiakirjat, jotka sisältävät tietoja valtion, kunnan tai muun julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi mainituille yhteisöille, laitoksille tai säätiöille taloudellista vahinkoa tai saattaisi toisen samanlaista tai muutoin kilpailevaa toimintaa harjoittavan julkisyhteisön tai yksityisen parempaan kilpailuasemaan tai heikentäisi julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin tai sijoitus-, rahoitus- ja velanhoitojärjestelyihin; (10.8.2018/604)"

Kaupan kohdetta ja siihen liittyvää liiteaineistoa esitellään ulosottolaitoksen toimesta seuraavalla internet sivulla: https://huutokaupat.com/2532096/ulosmitattu-vuokraoikeus-paivakotirakennuksineen-ja-liittymineen-vesilahden. 

Kunnan budjettiin 2021 ei ole varattu riittäviä määrärahoja kohteen hankintaan. Jotta kohteen hankintaan voidaan tarvittaessa ryhtyä, on kunnanvaltuuston syytä varata tähän määrä eli tehdä budjettiin määrärahan muutos kiinteistöhankkeisiin. Määrärahan suuruuden on oltava riittävä ja oikeassa suhteessa kunnan tekemään arvioon Peuraniityn kohteen arvosta. Kunnan talousarvion täytäntöönpano-ohjeissa todetaan talousarviomuutoksista seuraavaa: ”Havaitusta talousarviomuutostarpeesta tulee ilmoittaa välittömästi talousjohtajalle. Kunnan hallintosäännön mukaan talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle siten, että valtuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana. Talousarviopoikkeamista, joita ei ole hyväksytty talousarviomuutoksina valtuustossa, on annettava selvitys toimintakertomuksessa.”

Mikäli kunta osallistuu ulosottoviraston huutokauppaan, mikäli kunnan tarjous voittaa ja mikäli kunta ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin omistuksen ja haltijuuden siirtämiseksi kunnalle, tulee kunta sidotuksi asiaan yksityisoikeudellisesti riippumatta tämän päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus käy keskustelua kiinteistöhankkeisiin varattujen määrärahojen suuruudesta ja lähettää asian valtuuston päätettäväksi.

Kunnanhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se tekee määrärahamuutoksen kunnan kiinteistöhankkeisiin. Määrärahan suuruudesta päätetään kokouksen aikana. 

Kunnanhallitus tarkasti pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana kunnanjohtaja muutti päätösesitystään: 

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se tekee määrärahamuutoksen kunnan kiinteistöhankkeisiin. Määrärahan suuruudesta päätetään kokouksen aikana.

Kunnanhallitus tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Perustelut

  

Ehdotus

Kunnanvaltuusto päättää, että se tekee määrärahamuutoksen kunnan kiinteistöhankkeisiin. Määrärahan suuruudesta päätetään kokouksen aikana.

Päätös

Kunnanvaltuusto päättää, että 

  1. se myöntää määrärahamuutoksen 1 020 500 euron lisämäärärahan kunnan kiinteistöhankkeisiin
  2. kunta osallistuu ulosottoviraston huutokauppaan ”Narvan Peuraniityn vuokraoikeus päiväkotirakennuksineen ja liittymineen” ja tarjoaa kiinteistöstä maksimissaan 1 020 500 euroa. Kunta tarjoaa huutokaupassa kiinteistöstä aina korkeimman tarjouksen + 500 euroa tai kunnes tarjoustaso saavuttaa 1 020 500 euroa. Kunta ei tee ostotarjousta kiinteistöstä enää tarjoustason saavutettua 1 020 500 euroa.
  3. huutokaupassa kuntaa edustaa kunnanjohtaja, jolla myös kuntalain 41 § mukaan on oikeus käyttää kunnan puhevaltaa kunnanhallituksen puolesta. Kunnan edustajana kunnanjohtajalla on oikeus tehdä huutokaupassa kunnan puolesta tarjouksia tämän päätöksen aikaisempien kohtien mukaisesti. 
  4. mikäli kunnan tarjous huutokaupassa on koko huutokaupan voittava tarjous, kunnanjohtajalla on edelleen oikeus laatia ja allekirjoittaa ulosottolaitoksen kanssa kohteen omistukseen ja haltijuuteen liittyvät asiakirjat sekä toimia kohteen myyntiesitteen velvoitteiden mukaisesti mm. maksujärjestelyitä sekä maksuaikaa koskevissa asioissa.
  5. se tarkistaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti kokouksessa

Kokouskäsittely

Kunnanvaltuusto kävi keskustelua määrärahamuutoksesta kunnan kiinteistöhankkeisiin. Asiasta käydyn keskustelun päätteeksi kunnanvaltuuston puheenjohtaja kysyi kunnanvaltuustolta, oliko hän ymmärtänyt oikein, että valtuuston tahtotila on päättää asiasta seuraavalla tavalla:

  1. se myöntää määrärahamuutoksen 1 020 500 euron lisämäärärahan kunnan kiinteistöhankkeisiin
  2. kunta osallistuu ulosottoviraston huutokauppaan ”Narvan Peuraniityn vuokraoikeus päiväkotirakennuksineen ja liittymineen” ja tarjoaa kiinteistöstä maksimissaan 1 020 500 euroa. Kunta tarjoaa huutokaupassa kiinteistöstä aina korkeimman tarjouksen + 500 euroa tai kunnes tarjoustaso saavuttaa 1 020 500 euroa. Kunta ei tee ostotarjousta kiinteistöstä enää tarjoustason saavutettua 1 020 500 euroa.
  3. huutokaupassa kuntaa edustaa kunnanjohtaja, jolla myös kuntalain 41 § mukaan on oikeus käyttää kunnan puhevaltaa kunnanhallituksen puolesta. Kunnan edustajana kunnanjohtajalla on oikeus tehdä huutokaupassa kunnan puolesta tarjouksia tämän päätöksen aikaisempien kohtien mukaisesti. 
  4. mikäli kunnan tarjous huutokaupassa on koko huutokaupan voittava tarjous, kunnanjohtajalla on edelleen oikeus laatia ja allekirjoittaa ulosottolaitoksen kanssa kohteen omistukseen ja haltijuuteen liittyvät asiakirjat sekä toimia kohteen myyntiesitteen velvoitteiden mukaisesti mm. maksujärjestelyitä sekä maksuaikaa koskevissa asioissa.
  5. se tarkistaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti kokouksessa

Kunnanvaltuusto oli asiasta yksimielinen, joten kunnanvaltuuston puheenjohtaja totesi, että esitys tuli valtuuston päätökseksi.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksisaanti kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätöksestä

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan kuitenkin tulleen asianosaisen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäväksi tietoverkossa. 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle viraston aukioloaikana, klo 8.00-16.15.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. Valituksen on oltava perillä valitusajan viimeisenä päivänä, riippumatta siitä, toimitetaanko valitus postitse vai sähköisesti.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. 

Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna         
Puhelinnumero: 029 56 4220    
Faksinumero: 029 56 42269
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Vesilahden kunnan kirjaamosta.

Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti         
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta@vesilahti.fi
Puhelinnumero: 03 5652 7500    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.