Sivistyslautakunta, kokous 9.12.2025

§ 101 Varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen seutuvertailu

VESDno-2025-430

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Tausta

Seututiedon tuottaminen ja ylläpitäminen yhteistyön keskeisissä teemoissa on olennainen osa seututyöryhmien työskentelyä.

Sivistyspalvelujen seudulliset tilannekatsaukset kokoavat yhteen Tampereen kaupunkiseudun kahdeksan kunnan esi- ja perusopetuksen, varhaiskasvatuksen ja lukiokoulutuksen keskeiset tunnusluvut. Tampereen kaupunkiseudulla on tehty nykymuotoisia tilannekatsauksia (aik. seutuvertailut) vuodesta 2017 lähtien.

Tampereen kaupunkiseutu hankkii tilannekatsaukset Tampereen kaupungin sivistyspalvelujen controller Henrik Hiekkataipaleelta, joka valmistaa katsaukset tiiviissä yhteistyössä seudun kuntien opetuksen, varhaiskasvatuksen ja lukiokoulutuksen asiantuntijoiden kanssa. Tämän vuoden katsauksissa käytettävät tiedot on kerätty kaupunkiseudun kunnilta 2025. Tiedot koskevat vuotta 2024. Lisäksi lähteinä on käytetty Kuntaliiton, Tilastokeskuksen ja Opetushallituksen tietoja.

Sivistyksen tilannekatsaukset ovat osa seudullista oppimis- ja kehittämistyötä, joka rakentaa syvällisempää ymmärrystä palveluista ja tulevaisuuden tarpeista sekä auttaa seudun kuntia kehittämään toimintaa edelleen. Tilannekatsaukset toimivat tietopankkina myös päätöksenteossa esimerkiksi kuntien talousarvioita valmisteltaessa.

Vuoden 2024 tulosnostot

Varhaiskasvatus:

  • Varhaiskasvatusikäisten lasten määrä laski seudullisesti hieman, noin 0,5 %. Lasku selittyy pääosin Tampereen varhaiskasvatusikäisten ikäluokkamuutoksilla.
  • Syntyvyys koko maassa laski edelleen edellisvuodesta ja tämä näkyi myös varhaiskasvatusikäisten määrässä etenkin kehyskunnissa. Syntyvyyden laskua tasoittaa seudullinen muuttovoitto, ja Tampereen osalta kasvava maahanmuutto.
  • Osallistumisaste varhaiskasvatuspalveluihin pysyi lähes viime vuoden tasolla. Alle 3-vuotiaiden osallistuminen varhaiskasvatukseen on säilynyt edellisen vuoden tasolla. Tuen lainsäädännön uudistus on lisännyt laskennallisten lasten määrää edelliseen vuoteen verrattuna.
  • Varhaiskasvatuksen kustannustaso nousi edelliseen vuoteen nähden. Nousua selittää henkilöstömenojen kasvu sekä palkkaratkaisun että tuen tarpeen kasvun myötä. Myös kiinteistökulut nousivat joissakin kaupunkiseudun kunnissa selvästi. Esiopetuksen erilaiset järjestämistavat kunnissa tuottavat haasteita lapsikohtaisen kustannuksen laskemiseen.
  • Toteutuneen hoitopäivän hinta pysyi edellisvuoden tasolla. Hoitopäivät kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna, joka kompensoi kustannusten kasvua.
  • Keskimääräinen lapsikohtainen asiakasmaksu pysyi sekin edellisvuoden tasolla. Maksutonta varhaiskasvatusta saavien osuus on kasvanut, mutta myös korkein asiakasmaksu nousi 1.8.2024 alkaen.
  • Palvelusetelin käyttö on tasaantunut kaikissa kaupunkiseudun kunnissa viime vuosina ja vuonna 2024 lasten määrä palvelusetelipäiväkodeissa laski edelliseen vuoteen verrattuna 80 lapsella.
  • Vesilahdessa
    • varhaiskasvatuksen osallistumisaste on keskimääräistä korkeampaa
    • varhaiskasvatuksen kustannukset ovat seudun keskimääräisellä tasolla, joka selittyy pitkälti varhaiskasvatusysiköiden korkeilla käyttöasteilla


Esi- ja perusopetus:

  • Perusopetuksen oppilasmäärä laski kaupunkiseudulla 370 oppilaalla (-1 %). Oppilasmäärä laski lähes jokaisessa kaupunkiseudun kunnassa.
  • Esiopetuksen oppilasmäärä säilyi kaupunkiseudulla edellisvuoden tasolla, mutta oppilasmäärän muutos oli kuntakohtaista.
  • Keskimääräinen ryhmäkoko ei muuttunut edellisvuodesta vuosiluokilla 1–6, mutta kasvoi hieman vuosiluokilla 7–9.
  • Oppilaskohtaiset kustannukset kasvoivat maltillisesti, 2,3 %. Kasvu selittyy kokonaan opetuksen kustannusten kasvusta.
  • Tukea tarvitsevien oppilaiden osuus on edelleen kasvanut. Tehostetun tuen oppilaiden osuus on kasvanut 1,4 prosenttiyksiköllä ja erityisen tuen oppilaiden osuus puolella prosenttiyksiköllä. Valtakunnallisesti vertailtuna tukea saavien oppilaiden osuus kasvoi eniten Pirkanmaalla.
  • Osallistuminen aamu- ja iltapäivätoimintaan on vakiintunut molempien vuosiluokkien osalta.
  • Kuraattori- ja psykologipalvelut ovat Pirhan järjestämiä. Kuraattoriresurssit ovat jakautuneet kuntien välillä tasaisesti, mutta psykologipalveluiden resurssoinnissa on kuntakohtaista vaihtelua.
  • Vesilahdessa esi- ja perusopetuksen kustannukset ovat seudun keskimääristä tasoa, vaikka opetushenkilöstön ja ohjaajien kustannukset ovat seudun korkeimmat. Tila- ja hallintokulut ovat puolestaan seudun alhaisimmat.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä tiedoksi varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen seudulliset tilannekatsaukset.