Perustelut
Kuntien tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa (Kuntalaki Kuntien vastuulla on edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa (Kuntalaki 410/2015 §1; Sote-järjestämislaki 612/2021 §6). Kuntalain mukaan kuntastrategiassa on huomioitava kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä laadittava kerran valtuustokaudessa laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma.
Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelma perustuu ajantasaiseen tilannekuvaan ja sisältää tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet, jotka auttavat parantamaan kuntalaisten hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma mahdollistaa myös yhteistyön eri toimijoiden välillä. Kunnan eri toimialat, julkiset ja yksityiset toimijat, kolmannen sektorin järjestöt sekä viranomaisorganisaatiot tekevät yhteistyötä, jotta kuntalaisten hyvinvointia voidaan turvata ja edistää.
Kunnan hyvinvointisuunnitelman on mielekästä kytkeytyä myös seudulliseen hyvinvointisuunnitelmaan, jonka laatiminen on hyvinvointialueiden lakisääteinen tehtävä. Vuodesta 2023 alkaen Pirkanmaan hyvinvointialue on merkittävä hyvinvointisuunnitelman toteuttaja. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 7 §:ssä kuvataan hyvinvointikertomukseen ja -suunnitelmaan liittyvät velvollisuudet osana hyvinvointialueen tehtäviä.
Vesilahden hyvinvointisuunnitelma on samalla myös lastensuojelulain 12 §:n edellyttämä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma toimii myös suunnitelmana ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, kuten laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 5 § (28.10.2022/876) edellyttää. Lisäksi hyvinvointisuunnitelma toimii ehkäisevän päihdetyön suunnitelmana lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 5 ja 6 § mukaisesti. Hyvinvointisuunnitelma liittyy tiiviisti koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 §) ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 a §) sekä Unicefin Lapsiystävällinen kunta –toimintamalliin, jota Vesilahden kunta toteuttaa.
Hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusta on ajantasainen tilannekuva ja laaja osallisuus. Ajantasainen ja laaja tilannekuva selvitettiin laajaan hyvinvointikertomukseen, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2025 (§ 30). Indikaattoritieto on syksyn aikana päivittynyt ja lisäksi tietoa on kerätty laadullisesti ja osallistavin menetelmin, esimerkkeinä nuorten osallistavan budjetoinnin prosessi, kulttuurikeskus PiiPoon toiminnallisin ja taidelähtöisin menetelmin toteuttama lasten kuuleminen ja kysely yli 65-vuotiaille vanhusten virkistykseen osoitetun testamenttilahjoituksen käytöstä. Tämän lisäksi hyvinvointisuunnitelmassa on huomioitu toimielinten lausunnoissaan esiin tuomia seikat.
Nuorisovaltuusto toi lausunnossaan esille, että nuorille suunnatuissa toimenpiteissä on tärkeää kiinnittää huomiota sellaiseen viestintään, joka aidosti tavoittaa kohderyhmän. Lisäksi toivottiin nuorten aktiivista osallistamista, kokemusasiantuntijoiden hyödyntämistä muun muassa nuorille suunnatussa päihdevalistuksessa sekä kiusaamisen eri muotoihin puuttumista.
Vanhus- ja vammaisneuvoston lausunnossa korostettiin ikäystävällisen kunnan kehittämistä, palveluiden saavutettavuuden ja esteettömyyden parantamista sekä ikääntyneiden ja vammaisten osallisuuden vahvistamista. Lisäksi toivottiin konkreettisia toimia yksinäisyyden ehkäisyyn, turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä yhteistyön kehittämiseen eri toimijoiden kanssa.
Vaikuttamistoimielinten lisäksi järjestötoimijoiden näkemykset hyvinvointisuunnitelmasta sekä sen tavoitteista ja toimenpiteistä ovat hyvinvointisuunnitelmassa huomioitu.
Esityksissä teknisen lautakunnan sekä rakennus- ja ympäristölautakuntien lausunnoiksi tuodaan esille näiden toimialojen merkitys erityisesti ympäristön turvallisuuden ja viihtyisyyden osa-alueella, joka osaltaan luo edellytyksiä mm. rakenteellisiin edellytyksiin, harrastamiseen ja yhteisöllisyyteen. Toimielimet näkevät hyvinvointisuunnitelman olevan linjassa omien suunnitelmiensa ja tavoitteidensa kanssa, jolloin ne tarjoavat vahvan pohjan mm. kunnan infra-, liikenne- ja tilapalveluiden kehittämiselle. Toimielimet tunnistavat erinomaisesti roolinsa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja pyrkivät huomioimaan resurssiensa puitteissa hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet yhtenä kunnan strategisen suunnittelun asiakirjana.
Vesilahden hyvinvointisuunnitelman viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti. Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti. Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat
- Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
- Terveys, elintavat ja harrastaminen sekä
- Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.
Hyvinvointisuunnitelmassa on kullekin osa-alueelle määritelty indikaattorit, joilla osa-alueen toteutumista seurataan sekä niiden pohjalta tietoperustaiset tavoitteet ja vuosittaiset toimenpiteet.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä omalta osaltaan Hyvinvointisuunnitelman 2026–2029 ja lähettää sen edelleen kunnanhallituksen ja -valtuuston käsiteltäväksi, sekä
- antaa sivistysjohtajalle valtuudet tehdä hyvinvointisuunnitelmaan ennen kunnanhallituksen käsittelyä tarpeellisia muutoksia, mikäli teknisen lautakunnan tai rakennus- ja ympäristölautakunnan lautakuntakäsittelyissä lausuntoihin tulee muutoksia tai lisäyksiä.