Perustelut
Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen.
Koko kunnan tasolla kustannusten nousua aiheutuu työllisyysalueuudistuksesta, joka nostaa palvelujen ostoja ja avustuksia. Lisäksi vuoden 2024 talousarvioon nähden joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset kasvavat. Vuoden 2025 henkilöstökuluihin on varattu 3 prosentin sopimuskorotusvaraus vuoden 2024 talousarvion henkilöstökuluihin nähden. Lisäksi on korotettu sivistyspalveluiden sijaiskustannuksiin osoitettua määrärahaa, joka on osoittautunut vuodelle 2024 budjetoituja korkeammiksi. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalisia korotusvarauksia. Poistot on budjetoitu uuden valtuustolle esitettävän poistosuunnitelman mukaan, jossa poistoperiaatteita on muutettu vastaamaan todellista teknistä käyttöikää.
Suunnitelmavuosilla 2026-2027 on varauduttu 2 prosenttiyksikön henkilöstökulujen, palveluiden ostojen, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen kasvuun.
Vesilahden kunnan palvelualueet ovat laatineet talousarvion tiiviissä yhteistyössä, käyttäen parhaita mahdollisia keinoja saavuttaakseen kunnanhallituksen asettaman raamin ja samalla pyrkien välttämään sopeutuksia, jotka vaikuttaisivat suoraan kuntalaisten arkeen.
Vesilahden kunnan toimintakuluista noin 60% aiheutuu sivistyspalveluiden toimialan varhaiskasvatuksesta sekä esi- ja perusopetuksesta, jotka ovat tarkasti lailla säädeltyä palveluja (asiakasmaksulaki, ilmoitusvelvollisuus, kolmitasoisen tuen järjestäminen, henkilöstömitoitus, pätevyysvaatimukset ym.). Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toimintaa ja taloutta suunnitellaan toiminta- ja lukuvuosien rytmissä syyskuusta elokuuhun, jonka vuoksi kevättalvella 2024 tehdyt resurssipäätökset ohjaavat toimintaa pitkälle vuoteen 2025 ja esim. ryhmäjakojen muuttaminen kesken luku- tai toimintavuoden olisi toiminnallisesti epätarkoituksenmukaista. Varhaiskasvatuksen palvelutarve on säilynyt ennallaan, jolloin merkittäviä sopeutuskohteita ei ole löydettävissä. Opetuspalveluissa oppilasmäärä on laskenut, mutta palveluverkkoon sidonnainen ryhmämäärä ei, jolloin resurssitarve säilyy lukuvuoden ennallaan.
Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintakate säilyy talousarviovuonna 2026 henkilöstökulujen yleiskorotuksista ja kulujen kasvusta huolimatta nykyisellä tasolla. Myös palveluntarve säilyy kokonaisuudessaan nykytasolla, jolloin toimintaa tehostetaan tasapainotusohjelman mukaisesti palveluja priorisoimalla ja resurssien käyttöä tehostamalla. Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintatuottojen lisäys perustuu Valtionvarainministeriön valtionosuuslaskelmien arvioon kunnan saamista kotikuntakorvauksista.
Vapaa-ajan palveluiden toimintakate vähenee henkilöstökuluihin kohdistuvien tasapainotustoimenpiteiden seurauksena 7%. Vapaa-ajan palveluiden järjestämistä kunnissa säädellään puitelainsäädännöllä, joka jättää kunnalle vapauksia suunnitella palveluiden tuottamisen laajuutta ja muotoja tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti. Monia ”perustoiminnaksi” miellettyjä vapaa-ajan palveluita tuotetaan edelleen hankerahoituksen turvin, joka luo hankekausien päättyessä riskin palvelutuotannon merkittävälle supistumiselle.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä liitteenä olevan esityksen talousarvioksi 2026 sekä talousarviolomakkeet ja esittää ne edelleen hallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi ja
- antaa hallinto- ja talousjohtajalle valtuudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.