Perustelut
Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 11.8.2025 (§ 183) päättänyt, että kunnan vuoden 2026 talousarvio tulee laatia siten, että sen alijäämä on enintään -225 000 euroa. Kunnan talousarvio on laadittu toimialojen tiiviissä yhteistyössä kunnanhallituksen antamaa talousarviokehystä noudattaen. Talousarvion valmistelussa on huomioitu sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen mukanaan tuomat muutokset ja kunnanvaltuuston 19.5.2025 §32 tekemät tasapainotuspäätökset.
Vuoden 2026 talousarvioon on varattu henkilöstökuluihin voimassa olevan työehtosopimuksen mukaiset sopimuskorotukset. Muiden kulujen budjetoinnissa on hyödynnetty vuoden 2025 talousarvio- ja toteumalukuja ja vuoden 2026 kustannuksia koskevia ennakkotietoja (mm. työllisyydenhoito, joukkoliikenne, ympäristöterveydenhuolto).
Suunnitelmavuosille on varattu henkilöstökuluihin vuodelle 2027 työehtosopimuksen mukainen ja vuodelle 2028 arvion mukainen korotusvaraus. Suunnitelmavuosille on varattu palveluiden ostoihin, aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin sekä muiden toimintakuluihin vuotuinen 2 prosentin korotusvaraus vuoden 2026 lukuihin nähden.
Verotulot on budjetoitu Kuntaliiton tuottaman veroennustekehikon ja kunnan väestönkasvutavoitteen mukaisesti. Valtionosuuksien määrä perustuu syyskuun lopun tietoihin. Rahoitustuottoihin ja -kuluihin on huomioitu kunnan lainanottotarpeen mukainen arvioitu korkokulu ja poistot on budjetoitu voimassa olevan poistosuunnitelman mukaisesti.
Käyttötalous:
Rakennus- ja ympäristölautakunnan alainen vastuualue on rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu, joka muodostuu seuraavista tehtäväalueista: rakennusvalvonta, ympäristönsuojelu ja yksityistiet.
Rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun toimintatuottojen budjetoitu määrä on 100 757 euroa, mikä on 6% vähemmän kuin vuoden 2025 talousarviossa. Uuden rakentamislain myötä lupamuodot muuttuivat ja pienet rakennukset jäivät lupakäsittelyn ulkopuolelle. Rakennusvalvonnan toimintatuotot ovat myös sidoksissa kunnan luovuttamien tonttien määrään. Vuonna 2026 uusien asuinalueiden valmistumisen painottuessa vuoden loppupuolelle, näiltä alueilta kertyvien toimintatuottojen arvioidaan realisoituvan pääosin vuonna 2027.
Toimintakulujen määrä talousarviossa on 410 337 euroa. Toimintakulut kasvavat edellisvuoteen verrattuna n. 2 prosenttia. Toimintakuluissa on huomioitu henkilöstökulujen sopimuskorotukset sekä varauduttu yleiseen kustannusten nousuun. Lisäksi talousarviossa on varattu aiempaa suurempi määräraha koulutuksiin ja mahdollisiin ohjelmistohankintoihin liittyen rakentamislain uudistukseen. Avustusten määrä on 6000 euroa alhaisempi, kuin vuoden 2025 talousarviossa johtuen päättyneestä ympäristönsuojelun alaisesta vesistönsuojeluhankkeesta.
Vuoden 2026 talousarviossa rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun toimintakate on -309 580 euroa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää:
- hyväksyä liitteenä olevan esityksen talousarvioksi 2026 sekä ta-lomakkeet ja esittää ne edelleen hallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.
- antaa talousjohtajalle valtuudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.
- valtuuttaa teknisen palvelupäällikön tekemään talousarvioehdotukseen muutokset, mikäli kunnanhallitus tai kunnanvaltuusto niin edellyttää.