Tekninen lautakunta, kokous 18.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 52 Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen 14.05.2025 §41

VESDno-2023-143

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnan talousarvion investointiosassa on varattuna määrärahat Suomelan ja Järvenrannan kunnallistekniikan rakentamiseksi vuosille 2025-2026. Katu-, kadunrakennus- ja vesihuoltosuunnitelmat on tilattu Vesilahden kunnan sopimustoimittaja Sweco Finland Oy:lta. Edellä mainitut suunnitelmat ovat pykälän liitteenä.

Toimivalta: Hallintosääntö 4 § 6

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää asettaa katusuunnitelmat nähtäville ja lausuttavaksi 20.12.2024 - 05.01.2025 väliseksi ajaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 18.12.2024 §95 asettanut nähtäville Suomelan ja Järvenrannan katusuunnitelmat. Katusuunnitelmat on asetettu nähtäville 20.12.2024-5.1.2025 väliseksi ajaksi. Nähtäville asettamisesta tiedotettiin virallisella kuulutuksella. 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta käsittelee saapuneet lausunnot ja päättää katusuunnitelmien hyväksymisestä.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Tekninen palvelupäällikkö teki muutetun päätösehdotuksen: Tekninen lautakunta toteaa, ettei yhtään lausuntoa ole tullut ja päättää hyväksyä esitetyt katusuunnitelmat. 

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 8.1.2025 §4 hyväksynyt Suomelan ja Järvenrannan katusuunnitelmat. Vesilahden kunnan talousarvion investointiosassa vuosille 2025-2026 on varattuna määrärahat Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamiselle. Kunnallistekniikan suunnitelmat on tilattu Sweco Finland Oy:ltä, joka on yksi kunnan kunnallistekniikan suunnittelun puitesopimuskumppaneista. 

Rakentaminen on tarkoitus kilpailuttaa yhtenä urakkana, joka on jaettu kahteen eri rakennusosaan. Rakennusosa 1 pitää sisällään Järvenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan ja rakennusosa 2 Suomelan asemakaava-alueelta kunnan omistukseen hankittujen tonttien kunnallistekniikan. Urakkaan kuuluvat kaikki urakka-asiakirjoissa mainitut työsuoritukset materiaalihankintoineen suunnitelma-asiakirjojen mukaisesti täysin valmiiksi sekä työmaan johtovelvollisuudet, työmaapalvelut ja tilaajien hankinnat huomioon ottaen. Kaikkien urakkasopimuksen mukaisten töiden tulee olla täysin valmiina 31.10.2026 luovutusaineistoineen. Lisäksi urakassa on yksi välitavoite, jonka mukaan kaikki rakennusosaan 1 kuuluvat rakenteet ja laitteet tulee olla täysin valmiina 31.12.2025 mennessä luovutusaineistoineen, lukuun ottamatta asfaltointitöitä ja viherrakenteita.

 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus 

  1. hyväksyy Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamissuunnitelmat.
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailujen jälkeen valita Suomelan ja Järvenrannan alueen kunnallistekniikan urakoitsija.

Päätös

Päätösehdotus teknisellä korjauksella ja liitteen muutoksilla hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Tehtiin tekninenkorjaus: vaihdettiin päätösehdotuksen kolmannesta kohdasta Metsämantere sanoiksi Suomelan ja Järvenrannan alueen

Tehtiin liitteeseen 42 01_Urakkaohjelma_Suomela_10022025 seuraavat muutokset:

  • Kohtaan 6.1.1 Laadunvalvontakokeet; lisätään vaatimus, että viemärilinjojen kuvaus on tehtävä ennen ja jälkeen päällystystöiden.
  • Kohdasta 9.3 VÄLITAVOITTEET; poistetaan välitavoite 2 ja lisätään 1. välitavoitteeseen katuvalaistuksen maanalaiset rakenteet rakennusosan 1 osalta.
  • Kohdassa 11.1.1 Maksuerätaulukko; korotetaan ensimmäisen maksuerän suuruus 2%:sta 5%:iin.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

   

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää että se:

  1. hyväksyy Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-​alueiden kunnallistekniikan rakentamissuunnitelmat.
  2. antaa tekniselle palvelupäällikolle oikeuden tehdä suunnitelmiin teknisiä korjauksia ja tarvittaessa täydentää kilpailutusaineistoa.
  3. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  4. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailujen jälkeen valita Suomelan ja Järvenrannan alueen kunnallistekniikan urakoitsija.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

1. Tausta

Vesilahden kunnan tekniset palvelut järjesti tarjouskilpailun Vesilahden Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamisesta (hankintailmoitus: Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueen kunnallistekniikka / 14.4.2025).

Hankinnan kohteena oli Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentaminen. Urakkasopimuksen ennakoitu arvo oli noin 2 300 000 euroa (alv 0 %).

Tästä rakennusurakkaa koskevan kansallisen kynnysarvon (150 000 euroa) ylittävästä hankinnasta jätettiin ilmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 19.3.2025. Ilmoituksen mukaisesti Vesilahden kunta pyysi tarjouksia Vesilahden Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamisesta noudattaen avointa menettelyä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 16.4.2025 saakka. Määräaikaan mennessä saapui kuusi (6) kysymystä. Kysymykset koskivat mm. tarjouksen ja määräluettelon välisiä ristiriitoja, määräluettelon puutteita, puiden kaatamista ja omistusoikeuksia sekä tarjouspyynnössä mainittua luottoluokitus-vaatimusta. Kysymysten perusteella päädyttiin korjaamaan tarjouspyynnön liitteitä. Lisätietokysymykset ja vastaukset oli luettavissa 16.4.2025. Lisätietokysymysten pohjalta ja havaittujen ristiriitojen vuoksi tarjouspyynnöstä julkaistiin 3 korjausilmoitusta. Lisäksi tarjousten jättöaikaa jatkettiin viikolla alkuperäisestä.

Korjausilmoitus 28.3.2025

Urakkaohjelman kohtaan 8.4.2 korjattu sidotut määrät vastaamaan hinnoiteltavaa määräluettelon määriä.

Korjausilmoitus 8.4.2025

Tilaaja täydensi tarjouspyynnön hinnoiteltavaa määräluetteloa esitettyjen lisäkysymysten perusteella.

Korjausilmoitus 14.4.2025

Tilaaja päivitti tarjouspyyntöä päivitetyn urakkaohjelman osalta. Tilaaja jatkoi tarjousten jättöaikaa 22.4.2025 asti sekä lisäkysymysten jättöaikaa 16.4.2025 asti.

 

Tarjousten jättöaika päättyi 22.4.2025 kello 12:00 johon mennessä tarjoukset tuli jättää hankintailmoitukset.fi- sivustolla.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat 7 tarjoajaa:

Kreate Oy

Maisemarakennus Viitanen Oy

Maansiirto Harry Mäkelä Oy

Oteran Oy

Ylöjärven Kiviset Oy

Turtolan Kaivin Oy

Veljekset Ovaska Oy

2. Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta tarkastettaessa todettiin Kreate Oy:n, Maisemarakennus Viitanen Oy:n, Maansiirto Harry Mäkelä Oy:n, Ylöjärven Kiviset Oy:n, Turtolan Kaivin Oy:n ja Veljekset Ovaska Oy:n täyttävän tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Sen sijaan Oteran Oy:n tarjouksessa oli ristiriitainen esitystapa koskien kokonaishintaa. Tarjoajalle lähetettiin täsmennyspyyntö. Täsmennyspyyntöä ja saatua selvitystä käsitellään kohdassa 2.1.

 

2.1 Tarjouksen täsmennyttäminen Oteran Oy

2.1.1 Kokonaishinnan ilmoittaminen Oteran Oy:n tarjouksessa

Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2 258 300,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2 403 163,00 €.

Hankintalain 74 §:n mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

2.1.2     Oteran Oy:lle lähetetty täsmennyspyyntö ja saatu vastaus

Oteran Oy:lle 29.4.2025 lähetetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2 258 300,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2 403 163,00 €. Täsmennyspyynnössä pyydetiin selventämään annettuja ristiriitaisia hintatietoja ja antamaan vahvistus sille, että vertailua varten pyydetty hinta on määräluettelossa kokonaishinnaksi ilmoitettu 2 403 163,00 €.

Asiaan pyydettiin vastausta viimeistään 4.5.2025.

Oteran Oy vastasi Hankintayksikön selvityspyyntöön sähköpostitse 2.5.2025 ja ilmoitti, että urakkatarjouksen hinta on 2 258 300,00 €.

Saadun selvityksien perusteella Hankintayksikkö totesi Oteran Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaiseksi, eikä sitä voida ottaa mukaan vertailuun. Hylkäysesitys käsitellään kohdassa 3.

3. Hylkäysesitys

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Oteran Oy:n tekemä tarjous käsitellään seuraavassa.

3.1 Hylkäyksen perusteet Oteran Oy

Tarjousmenettelyn ehtoja vastaamaton tarjous

Tarjouspyynnössä on vaadittu, että Tarjoaja ilmoittaa arvonlisäverottoman kokonaishinnan urakalle "Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueen kunnallistekniikka" ja Kokonaishinnan perusteena olevien hinnoiteltavan määräluettelon yksikköhintojen tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Annettavan kokonaishinnan tulee perustua urakoitsijan omaan määrälaskentaan. Lisäksi tarjouspyynnön liitteen 01_Urakkaohjelma_Suomela_27032025 kohdassa 3.2 Maksuperuste sanotaan, että Töiden maksuperusteena on hinnoiteltavan määräluettelon perusteella määräytyvä kokonaishinta.

Oteran Oy:n tarjous ei ole ylläkuvatun mukainen, vaan annetun kokonaishinnan ja määräluettelon perusteella määräytyvän hinnan välillä on ristiriita.

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Koska täsmennyspyyntö ei saa johtaa siihen, että asianomainen tarjoaja esittää tosiasiallisesti uuden tarjouksen tai perusteettomasti suositaan tarjoajaa, tulee Oteran Oy:n tarjous hylätä (HE 108/2016vp, s. 173, 74 §).

4. Tarjousten vertailu ja sijoitukset

Kun tämän esityksen kohdassa 2 kuvatusti 6 tarjoajan tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, yhteismitallisia ja vertailukelpoisia, ne voitiin ottaa vertailtaviksi.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankintasopimuksen tekoperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella.

Tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä, vertailuhinnaltaan halvin tarjous valitaan voittajaksi. Vertailuhintana käytetään tarjouksessa annettua kokonaishintaa, mikä on sama kuin hinnoiteltavan määräluettelon perusteella muodostuva kokonaishinta.

Tälle urakkahankinnalle ei aseteta laatua koskevia vertailuperusteita, koska urakan riittävän korkea laatutaso määritellään mm. tarjoajaa koskevilla soveltuvuusvaatimuksilla ja urakan toteuttamista koskevilla vähimmäisvaatimuksilla.

Yhteenveto tarjouksien vertailusta:

1. Kreate Oy                                             kokonaishinta 2 370 199,00 € (alv 0 %)      

2. Turtolan Kaivin Oy                               kokonaishinta 2 487 097,60 € (alv 0 %)

3. Ylöjärven Kiviset Oy                             kokonaishinta 2 574 600,00 € (alv 0%)

4. Maansiirto Harry Mäkelä Oy               kokonaishinta 2 654 926,15 € (alv 0 %)

5. Veljekset Ovaska Oy                             kokonaishinta 2 893 865,00 € (alv 0 %)

6. Maisemarakennus Viitanen Oy           kokonaishinta 2 930 000,00 € (alv 0 %)

Ehdotus

Esittelijä

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Tekninen lautakunta päättää, että Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueiden kunnallistekniikan rakentaminen hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen eli hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta, Kreate Oy:ltä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

OIKAISUVAATIMUS

Oikaisuvaatimus julkista hankintaa koskevassa asiassa: Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueen kunnallistekniikan rakentaminen: Oteran Oy on vaatinut, että Vesilahden kunta (jäljempänä ”Hankintayksikkö”) oikaisee kunnan teknisen lautakunnan 14.5.2025 päivätyn hankintapäätöksen sekä korjaa virheellisen menettelynsä.

 

PERUSTELUT

1.                        Hankinta

Kyseessä on Vesilahden kunnassa Järvenrannan ja Suomelan asemakaava-alueella sijaitsevien katujen sekä vesijohto-, jätevesi- ja hulevesilinjojen sekä uudenjätevedenpumppaamon rakentamisurakka. Rakennuskohde käsittää asemakaava-alueella sijaitsevien katujen sekä vesijohto-, jätevesi- ja hulevesilinjojen sekä uudenjätevedenpumppaamon rakentamisen laitteineen suunnitelmissa esitetyssä laajuudessaan. Kohteeseen kuuluu myös erillisiä vesijohto- ja jätevesilinjoja sekä hulevesilinjoja. Urakkamuoto on kokonaisurakka, ja hankintamenettelynä on ollut avoimen menettely.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankintasopimuksen tekoperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella. Vertailuhintana käytettiin tarjouksessa annettua kokonaishintaa, mikä on sama kuin hinnoiteltavan määräluettelon perusteella muodostuva kokonaishinta.

Tarjouksia saatiin yhteensä seitsemän. Näistä yksi, Oteran Oy:n tarjous jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjouspyynnössä oli vaadittu, että tarjoaja ilmoittaa arvonlisäverottoman kokonaishinnan urakalle "Järvenrannan ja Suomelan asemakaava- alueen ja kunnallistekniikka" Kokonaishinnan perusteena olevien hinnoiteltavan määräluettelon yksikköhintojen tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Annettavan kokonaishinnan tulee perustua urakoitsijan Lisäksi tarjouspyynnön liitteen omaan määrälaskentaan. Tarjouspyynnön kohdassa 3.2 Maksuperuste sanotaan, että Töiden maksuperusteena on hinnoiteltavan määräluettelon perusteella määräytyvä kokonaishinta. Hankintapäätöksessä todetaan: ”Oteran Oy:n tarjous ei ole ylläkuvatun mukainen, vaan annetun kokonaishinnan ja määräluettelon perusteella määräytyvän hinnan välillä oli ristiriita.”

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Koska täsmennyspyyntö ei saa johtaa siihen, että asianomainen tarjoaja esittää tosiasiallisesti uuden tarjouksen tai perusteettomasti suositaan tarjoajaa, Hankintayksikkö katsoi, että Oteran Oy:n tarjous tuli hylätä (HE 108/2016vp, s. 173, 74 §).

Urakkahankinnalle ei asetettu laatua koskevia vertailuperusteita, koska urakan riittävän korkea laatutaso määriteltiin mm. tarjoajaa koskevilla soveltuvuusvaatimuksilla ja urakan toteuttamista koskevilla vähimmäisvaatimuksilla. Tarjouspyynnön mukaisia vaatimuksia saatiin yhteensä kuusi, joista kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Kreate Oy, joka voitti tarjouskilpailun. Hankintayksikkö päätti, että Järvenrannan ja Suomelan asemakaava- alueiden kunnallistekniikan rakentaminen hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen eli hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta, Kreate Oy:ltä.

2.                        Vaatimuksessa esitettyjen väitteiden tarkempi tarkastelu

2.1.                    Yleistä väitteistä

Oteranin keskeinen väite siis on, että ”Hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti ja hankintalainsäädännön vastaisesti, kun Oikaisuvaatimuksen esittäjän tarjous suljettu perusteettomasti pois tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailun on voittanut Kreate Oy, jonka tarjouksen kokonaishinta on ollut 2.370.199,00 euroa. Oikaisuvaatimuksen esittäjän tarjouksen kokonaishinnan/vertailuhinnan on ilmoitettu tarjouspyynnön mukaisesti olevan 2.258 300,00 euroa tarkoittaen, että Hankintayksikön olisi tullut valita Valittaja tarjouskilpailun voittajaksi edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet ristiriitaisia ja epäselviä, eivätkä tarjoajat ole voineet niiden perusteella jättää yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Hankintayksikkö on lisäksi menetellyt virheellisesti sulkiessaan Oikaisuvaatimuksen esittäjän tarjouksen pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikön hankintapäätös tulee kumota virheellisenä, perusteettomana sekä hankintalain vastaisena.”

 

Hankintayksikön yksiselitteinen, alla tarkemmin perusteltu näkemys on, että Oikaisuvaatimuksen esittäjän väitteet tarjouspyynnön epäselvyydestä ja ristiriitaisuudesta ovat perusteettomia. Tätä tukee myös se, että kaikki muut kuusi tarjoajaa ymmärsivät täysin yhdenmukaisesti tarjouspyyntöaineiston ja sen, kuinka tarjouslomake tulee täyttää.

 

2.2.                    Tarjouspyynnön väitetty epäselvyys

 

Tarjoajien on tullut täyttää excel-taulukko (liite), joka oli varsin yksinkertainen täyttää. kahteen sarakkeeseen täytettiin yhteensä 64 riville taulukossa eritellyistä työtehtävistä veloitettava yksikköhinta.  Taulukko kertoi taulukossa ilmoitetun työmäärän yksikköhinnalla kummankin sarakkeen osalta ja laski kaiken yhteen. Jos taulukko oli oikein täytetty – kuten kuuden tarjoajan osalta oli – taulukko antoi automaattisesti urakkahinnan eli kokonaishinnan. Kokonaishinta oli puolestaan selkeästi kilpailutuksen vertailuhinta, joka siis tuli kunkin ilmoittamien yksikköhintojen yhteenlaskun lopputulemana.

 

Tarjoaja Oteran oli kuitenkin täyttänyt vertailuhinnan määrähintataulukosta erillään eli antanut hinnan, joka oli muuta kuin excel-taulukon osoittama hinta. Täytä ristiriitaa Hankintayksikkö kyseli seuraavalla tiedustelullaan (29.4.2025):

 

”Tarjouksessanne ilmoitettu hinta on 2 258 300,00 €. Tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2 403 163,00 €.

                          

                           Voitteko täsmentää antamaanne ristiriitaista tietoa tarjotusta kokonaishinnasta? Voitteko vahvistaa, että liitteessä annettu hinta (2 403 163,00 €) on tarjouksen vertailuhinnaksi tarkoitettu hinta?

 

Pyydämme vastaustanne 4.5.2025 mennessä.”

 

On huomattava, että Valittajalla ei ollut tuolloinkaan antaa mitään selitystä ristiriidalle, vaan se ainoastaan totesi, että kokonaishinta on 2 258 300,00 euroa. Hankintayksikkö katsoi, että se ei ollut saanut mitään hyväksyttävää selitystä hintaeroavaisuudelle ja sulki tarjouksen pois tarjousten vertailusta.

 

2.3.                    Virheellinen väite määrälaskennasta

 

Oikaisuvaatimuksen esittäjän keskeinen virheellinen väite liittyy ”urakoitsijan omaan määrälaskentaan”. Valittaja viittaa tarjouspyynnön liitteenä oleviin urakka-asiakirjoihin sisältyvän urakkaohjelman tekstiin, jossa mm. todetaan, että ”määrätiedot ja nimikkeet eivät sidos tilaajaa, ja tarjouksen tulee perustua urakoitsijan omaan määrälaskentaan.”

 

Tahallisesti tai tahattomasti, Valittaja sekoittaa kokonaan tarjouksenantamisvaiheeseen kuulumattomia elementtejä. Tarjouspyyntövaiheessa Hankintayksikkö on pyytänyt antamaansa määrähintaluetteloon (tarjouspyynnön hintaliite) perustuen yksikköhinnat kaikille työvaiheille ja laittanut niille määräarviot, jotta tarjoajien tarjouksista saadaan vertailukelpoiset vertailuhinnat (yhteenlaskettuna kokonaishinta).  

 

Edellä sanottu urakkaohjelman maksuperustetta koskeva viittaus ei ollut mitenkään tarjouspyyntöaineiston keskiössä, vaan urakkaohjelma tavanomaisesti ohjaa urakan suorittamista, mutta ei ole mikään tarjouspyyntöä ainakaan ensisijaisesti määrittävä dokumentti. Tätä varten oli excel-taulukko, jossa oli selkeästi pyydetty hinnat annettujen määrille.

 

Valittaja täysin virheellisesti väittää, että se olisi kysynyt asiaa etukäteen:

 

Valittaja kiinnitti tarjousvaiheessa huomiota tarjouspyynnön, urakkaohjelman ja määräluettelon sisäisiin ristiriitoihin, minkä vuoksi Valittaja esitti Hankintayksikölle tätä koskevan kysymyksen tarjouspalvelussa. Oikaisuvaatimuksen esittäjän kysymykset ja Hankintayksikön vastaukset urakkaohjelman kohtaa 3.2 koskien olivat seuraavat:  

 

Tällaista kysymystä Oteran Oy ei ole esittänyt, vaan toinen tarjoaja, Maisemarakennus Viitanen Oy esitti kysymyksen.

 

Edellä esitetyn mukaisesti Hankintayksikkö on todennut Oikaisuvaatimuksen esittäjän kysymykseen koskien tarjouspyyntöasiakirjojen ristiriitoja, että tarjous annetaan tarjouspyynnön mukaisesti ja sen tulee perustua urakoitsijan omaan määrälaskentaan. Tämä tarkoittaa, että tarjoajan on tullut itse arvioida urakkaan sisältyvien toimenpiteiden määrä, jonka perusteella tarjouksen kokonaishinta määräytyy perustuen tarjoajan määräluettelossa ilmoittamiin yksikköhintoihin.

 

Valittaja on täysin virheellisesti etsinyt urakkaohjelmasta tukea sille, että tarjouspyynnön hintaliite olisi tullut tulkita jotenkin ”suuntaa-antavana”.

 

Täysin tavanomaisesti tarjouspyyntövaiheessa tilaaja antaa määrät, joiden perusteella saadaan tarjoajien antamista yksikköhinnoista johdettavat vertailuhinnat. Muutoinhan Hankintayksiköllä ei olisi vertailukelpoisia tarjouksia. 

 

Jos Oikaisuvaatimuksen esittäjän logiikkaa seuraisi, Hankintayksikön olisi tullut pyytää vain yksi sitova kokonaishinta ja jättää kaikki määräarviot tarjoajien arvioitavaksi. Tämä on tämän kaltaisissa urakoissa kohtuutonta, ja tilaaja tekee määräarvion tarjousvaihetta varten, jotta tarjoajat voivat antaa yksikköhinnat, joita sovelletaan sitten tilanteessa, jossa urakan aikana työmäärät muuttuvat. Tämä on täysin tavanomaista. Yksikköhinnoista johdettava kokonaishinta on tarjousten vertailua varten annettava kokonaishinta.

 

2.4.                    Väitetty menettelyvirhe päätöksenteossa

 

Valittaja väittää lisäksi Hankintayksikön menetelleen jotenkin virheellisesti päätöksentekovaiheessa: 

 

                           Edellä esitettyjen perusteluiden lisäksi Valittaja toteaa, että 14.5.2025 päivätyssä hankintapäätöksessä ei ole asianmukaisesti päätetty Oikaisuvaatimuksen esittäjän tarjouksen hylkäämisestä tai sulkemisesta pois tarjouskilpailusta. Oikaisuvaatimuksen esittäjän tarjousta on käsitelty esittelijänä toimineen teknisen palvelupäällikkö Roope Kyrkkön puolesta hankintapäätöksen kohdissa 2., 2.1, 3. sekä 3.1. Hankintayksikkö ei ole kuitenkaan hankintapäätöksessään tehnyt asiasta yksiselitteistä päätöstä.

 

Oikaisuvaatimuksen esittäjän väite ei perustu tosiasioihin. Hankintayksikön teknisen lautakunnan kokouksessa 14.5.2025 nimenomaisesti päätettiin mm. seuraavaa:

 

”                         3.1 Hylkäyksen perusteet Oteran Oy

 

Tarjousmenettelyn ehtoja vastaamaton tarjous

Tarjouspyynnössä on vaadittu, että Tarjoaja ilmoittaa arvonlisäverottoman kokonaishinnan urakalle "Järvenrannan ja Suomelan asemakaava- alueen ja kunnallistekniikka" Kokonaishinnan perusteena olevien hinnoiteltavan määräluettelon yksikköhintojen tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Annettavan kokonaishinnan tulee perustua urakoitsijan Lisäksi tarjouspyynnön liitteen omaan määrälaskentaan. 01_ Urakkaohjelma_ Suomela_ 27032025 kohdassa 3.2 Maksuperuste sanotaan, että Töiden maksuperusteena on hinnoiteltavan määräluettelon perusteella määräytyvä kokonaishinta.

 

Oteran Oy:n tarjous ei ole ylläkuvatun mukainen, vaan annetun kokonaishinnan ja määräluettelon perusteella määräytyvän hinnan välillä on ristiriita. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

 

Koska täsmennyspyyntö ei saa johtaa siihen, että asianomainen tarjoaja esittää

tosiasiallisesti uuden tarjouksen tai perusteettomasti suositaan tarjoajaa, tulee Oteran Oy:n tarjous hylätä (HE 108/2016vp, s. 173, 74 §).”

 

Hankintayksikkö on siten täysin asianmukaisesti sulkenut Oteran Oy:n tarjouksen ulos tarjousten vertailusta. Menettelyssä ei ole mitään epäasiallista, vaan päinvastoin sanotun kaltainen menettely on tässä tapauksessa ollut Hankintayksikön velvollisuus. 

 

3.                        Oikaisuvaatimuksen ilmeinen perusteettomuus

 

Tarjouspyynnössä oli täysin yksiselitteisesti todettu, että kokonaishinnan pitää perustua määräluettelon perusteella muodostuvaan hintaan. Kaikki muut tarjoajat olivat toimineet tämän mukaan, ja niiden tarjouksista kaikki vastasivat tarjouspyynnön vaatimusta eli määräluettelon erien summa oli sama kuin tarjottu kokonaishinta. Tarjouspyynnössä ei ollut mitään epäselvää tältä osin. Tuskinpa kaikki muut tarjoajat olisivat osanneet tehdä tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen, jos tarjouspyyntö olisi ollut epäselvä. Valittaja itsekin referoi oikaisuvaatimuksessaan/oikaisuvaatimuksessaan tarjouspyynnön kohtaa, jossa täysin yksiselitteisesti todetaan (lihavointi tässä):

”Kokonaishinnan perusteena olevien hinnoiteltavan määräluettelon yksikköhintojen tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi.”

Oteran Oy:n tarjouksessa summat poikkesivat toisistaan. Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2.258.300,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2.403.163, 00 €.  Hankintayksikkö ei siten voinut tietää, mikä on kokonaissumma. Hankintayksikkö kuitenkin pyysi selvityksen Oteran Oy:ltä ennen hankintapäätöstä. Hankintalain 74 §:n mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

 

Oteran Oy:lle 29.4.2025 lähetetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että Oteran Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 2.258.300, 00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 2.403.163, 00 €. Täsmennyspyynnössä pyydetiin selventämään annettuja ristiriitaisia hintatietoja ja antamaan vahvistus sille, että vertailua varten pyydetty hinta on määräluettelossa kokonaishinnaksi ilmoitettu 2.403.163, 00 €. Asiaan pyydettiin vastausta viimeistään 4.5.2025.

 

Oteran Oy vastasi Hankintayksikön selvityspyyntöön sähköpostitse 2.5.2025 ja ilmoitti,

että urakkatarjouksen hinta on 2.258.300, 00 €. Saadun selvityksen perusteella, koska määräluettelon yhteissumman ja kokonaishinnan välille näin jäi ristiriita, Hankintayksikkö totesi Oteran Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaiseksi, eikä sitä voitu ottaa mukaan vertailuun, vaan hankintapäätöksessä se todettiin tarjouspyyntöä vastaamattomaksi.

 

Oikaisuvaatimuksessa oli muitakin ilmeisiä perusteettomuuksia. Siinä muun muassa viitattiin Oikaisuvaatimuksen esittäjän kysymyksiä-vastauksia - vaiheessa tekemään lisätietokysymykseen. Tällaista kysymystä ei valittaja tehnyt, vaan tosiasiassa Maisemarakennus Viitanen Oy eli yksi muista tarjoajista esittänyt kysymyksen, jonka Valittaja väitti itsensä tekemäksi. Maisemarakennus Viitanen Oy on antanut tarjouksen oikein.

 

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa oli viitattu urakka-asiakirjojen pätevyysjärjestykseen, millä Valittaja yritti perustella tarjouspyynnön tulkintaa itsensä eduksi, vaikka urakka-asiakirjoilla ei tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnissa ole ratkaisevaa merkitystä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää:

  1. hylätä Oteran Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perustelumuistiossa kuvatuin perustein;
  2. valtuuttaa teknisen palvelupäällikön hyväksymään kunnan oikeudellisen neuvonantajan laatiman vastineen markkinaoikeudelle sinne tehtyyn valitukseen.
  3. valtuuttaa teknisen palvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen Kreate Oy:n kanssa, mikäli markkinaoikeus ei Oteran Oy:n sille oikeudelle tekemän valituksen perusteella nimenomaisesti kiellä hankintapäätöksen täytäntöönpanoa;
  4. valtuuttaa teknisen palvelupäällikön ryhtymään toimiin ja tarvittaessa allekirjoittamaan hankinnan (urakan) väliaikaista järjestämistä tarkoittavan urakkasopimuksen hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla, mikäli markkinaoikeus kieltäisi hankintapäätöksen täytäntöönpanon.    

Päätös

Päätösehdotus teknisellä korjauksella hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Tehtiin tekninen korjaus; korjattiin otsikon päätösviittaus "Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen 14.04.2025 §42" muotoon "Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen 14.05.2025 §41"

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)