Perustelut
Ympäristöministeriö on 16.5.2025 lähettänyt Vesilahden kunnalle lausuntopyynnön koskien luonnosta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uudeksi alueidenkäyttölaiksi. Lausunto annetaan lausuntopalvelu.fi sivustolla 11.7.2025 mennessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi
Kunnanhallitus antaa kokouksessa lausunnon Vesilahden kunnan puolesta sekä valtuuttaa kunnanjohtajan täydentämään lausuntoa tarvittaessa.
Päätös
Vesilahden kunnanhallitus antaa seuraavan lausunnon:
- Pidetään ongelmallisena, että em. lakikokonaisuutta koskevat säädökset muuttuvat eri tahtisesti, ja toisaalta alueidenkäyttöä ja rakentamista koskevia tiedon digitalisointivaatimuksia otetaan samaan aikaan käyttöön. Kunnilla voi olla vaikeuksia toteuttaa kaikkia muutoksia ilman lisäresursseja.
- On epärealistista odottaa, että kunnat tekisivät laajamittaisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuteen tavoitteita tukevia, mutta metsänkäyttöä rajoittavia kaavamääräyksiä, jos kuntien on samalla korvattava määräyksistä johtuvat menetykset. Ei ole myöskään mahdollista, että maakuntakaavatasolla aiheutetaan kunnille korvausvastuu metsänkäytön rajoittamisesta.
- Maakuntakaavan suunnittelujärjestelmään kohdistuvat muutokset, jossa maakuntakaavan tehtävät rajataan koskemaan ainoastaan vähintään maakunnallisesti merkittäviä alueidenkäyttökysymyksiä, on kannatettava ehdotus. Yhteistyövelvoite esim. Tampereen seudulla on kannatettavaa, kun se koskee aidosti seudun liikennejärjestelyjä, suurten teollisuusalueiden sijoittamista tai merkittäviä uusia asuinalueita. Kunnilla tulee kaupunkiseuduillakin pysyä itsenäinen kaavoitusmonopoli.
- Rakennuskustannusten vaikutusten sisällyttäminen kaavoitukseen on kohtuuton ja epärealistinen. Perusteluja rakennuskustannusten lakisääteiseen arviointiin ei ole esitetty. Lakiluonnoksen perusteella ei ole selvää, mitä kaavoja vaatimus koskee, mihin kustannuksia verrataan tai kenelle aiheutuvia kustannuksia on tarkoitettu arvioitavan. Lisäksi kaavaratkaisut ja kustannukset riippuvat suuresti paikallisisita olosuhteista ja ovat hyvin sidoksissa kaavan laatimishetkeen, mikä tekee yleispätevien arviointikriteerien laatimisesta vaikeaa.
- Yleiskaavan ja asemakaavan sisältövaatimuksiiin esitetään palveluiden saavutettavuutta koskeva sisältö muutettavaksi palveluiden saavutettavuutta koskevaksi sisältövaatimukseksi. Alueiden käyttölaissa tulisi huomioida kattavasti myös suunnittelutarvealueilla mahdollistettava asuminen ja pienten kaavojen tekeminen, vaikka palveluihin olisi jonkin verran matkaa.
- Vesilahden kunta pitää merkittävänä heikennyksenä ranta-alueita koskevia erityisiä säännöksiä lakiluonnoksessa, jos suunnittelutarvealueilla voidaan rantavyöhykkeelle kaavoittaa ainoastaan loma-asuntoja. Vesilahden kunnnassa järvialueet muodostavat suuren osan kunnan pinta-alasta, ja jo nyt suuri osa kunnan vakituisesta asuntokannasta sijaitsee ranta-alueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä. On myös huomioitava, että ranta-alueilla olemassa olevan rakennuskannan korjausrakentaminen ja kehittäminen tulee mahdollistaa suunnittelutarvealueilla.
Lisäksi kunnanhallitus valtuuttaa kunnanjohtajan täydentämään lausuntoa.