Kunnanhallitus, kokous 28.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 216 Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025-2027

VESDno-2024-227

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Liitteenä on päivitetty ennakkoarvio kunnan vuoden 2024 talouden toteumasta sekä ennakkoarvion ja muiden käytettävissä olevien tietojen perusteella laskettu arvio vuoden 2025 talousarvion luvuista. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun.

Päätös

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun sekä ohjeistaa viranhaltijoita talousarvion laadinnassa niin, että talous on taloussuunnitelmavuosien 2025-2027 aikana tasapainossa. 

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Julkinen talous on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia johtuen mm. koronasta, Ukrainan sodasta sekä SOTE- ja TE-uudistuksista. Myös Vesilahden kunnan talouteen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi vuosien 2025-2027 taloussuunnittelu on haastavaa. Rahoituspohjan heikentyminen ja kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että kunnan talouden näkymä lähivuosina on alijäämäinen. Vuosina 2025-2027 vaaditaan siis tasapainotustoimenpiteitä, jotta talous saadaan ylijäämäiseksi suunnitelmakauden aikana.

Vuodelle 2025 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 159 504 euroa, mikä on 1 054 483 euroa alempi kuin vuoden 2024 talousarvion toimintakate. Vuoden 2024 talousarvioon nähden talousarviokehykseen on lisätty toimintatuottoja, jotka perustuvat pääasiassa tonttien myyntiin ja vuokraukseen. Vuoden 2024 toteuma-arvion mukaiseen henkilöstökustannusten tasoon on varattu 2,5 prosentin korotus vuodelle 2025. Korotus on arvio, koska työehtosopimus on katkolla eikä vuoden 2025 yleiskorotuksen taso ole selvillä. Korotettuihin henkilöstökustannuksiin on arvioitu laskua 150 000 euroa perustuen määräaikaisten työsuhteiden loppumisiin ja tehtävien uudelleen järjestelyihin. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalista korotusta. Toimintakuluja kasvattaa kuitenkin  te-palveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta sekä kuntien rahoitusvastuun kasvaminen työttömyysetuuksista. Te-uudistuksen aiheuttamiin kustannuksiin on varattu talousarviokehyksesä 650 000 euroa.Toimintakulujen lisäyksenä on huomioitu joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset, joissa jo vuoden 2024 kustannustaso on korkeampi kuin vuoden 2024 talousarviota laadittaessa on talousarvioon huomioitu.

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2024 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2024 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton elokuussa 2024 julkaisemaan ennakkotietoon. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Talousarviokehyksessä on esitetty tarkastuslautakunnan, hallintopalveluiden, opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden, vapaa-ajan palveluiden, teknisten palveluiden, rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun sekä vesi- ja viemärilaitoksen ulkoiset toimintatuotot ja ulkoiset toimintakulut. Talousarviokehyksessä sitovaa on ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen erotus eli toimintakate. 

Talousarviokehyksen mukainen tilikauden 2025 alijäämä on -808 356 euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa vuoden 2025 talousarvion laadintaa varten talousarviokehyksen, jonka mukaiset ulkoiset toimintakatteet ovat:

Tarkastuslautakunta -19 307 euroa
Hallintopalvelut -2 782 701 euroa
Opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut -8 777 765 euroa
Vapaa-ajan palvelut -556 166 euroa
Tekniset palvelut -1 933 857 euroa
Rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu -317 407 euroa
Vesi- ja viemärilaitos 227 699 euroa

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään kokouksen aikana.

Muutettu päätösesitys oli: Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. 

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen. 

Toimintatuotot ja -kulut

Kunnan talousarvion toimintatuotot 2025 ovat 316 944 euroa eli 6 prosenttia korkeammat kuin vuoden 2024 talousarvion toimintatuotot. Tuottojen kasvu tapahtuu ulkoisissa toimintatuotoissa. Sisäisten tuottojen määrässä ei tapahdu muutosta.  Vuoden 2024 talousarvioon nähden laskua tapahtuu varhaiskasvatuksen asiakasmaksuissa, joka kuuluu maksutuottoihin, kun taas muihin toimintatuottoihin kuuluvien tonttien myyntivoittojen sekä vesi- ja viemärilaitoksen tuottojen odotetaan kasvavan.

Kunnan talousarvion toimintakulut 2025 ovat 1 319 612 euroa eli 7 prosenttia korkeammat kuin vuoden 2024 talousarvion toimintakulut. Kulujen kasvu tapahtuu ulkoisissa toimintakuluissa; tarkemmin henkilöstökuluissa ja palveluiden ostoissa, kun muissa kuluryhmissä kulut joko pysyvät vuoden 2024 tasolla tai kasvavat hieman. Sisäisten kulujen määrässä ei tapahdu muutosta.  

Vuoden 2025 talousarvion mukainen toimintakate on -14 107 689 euroa. Toimintakate heikkenee vuoden 2023 tilinpäätökseen nähden 1,1 miljoonalla eurolla ja vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden 1,0 miljoonalla eurolla. 

Verotulot ja valtionosuudet 

Talousarvion verotulot on laskettu kunnanhallitukselle 28.10.2024 esitettävillä veroprosenteilla ja valtionosuudet perustuvat ennakollisiin valtionosuuslaskelmiin. 

Rahoitustuotot ja -kulut 

Rahoituskulut kasvavat lainanoton seurauksena. 

Vuosikate, tilikauden tulos sekä ali- ja ylijäämä 

Talousarvion vuosikate on 914 548 euroa. Vuosikate heikkenee vuoden 2023 tilinpäätökseen nähden 1,0 miljoonalla eurolla ja vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden 260 tuhannella eurolla. Tilikauden alijäämä on -700 000 euroa.

Taloussuunnitelmavuodet 2026-2027

Taloussuunnitelmavuoden 2026 toimintakate on -15 170 077 euroa, vuosikate 553 880 euroa ja alijäämä -847 085 euroa. Taloussuunnitelmavuoden 2027 toimintakate on -17 213 682 euroa, vuosikate 694 138 euroa ja alijäämä -776 827 euroa. 

Investoinnit

Vuoden 2025 talousarvion investointimenot ovat 3 589 750 euroa. Suurimpia investointeja ovat maa-alueiden hankinnat (650 000 euroa), kiinteistöjen saneeraushankkeet (600 000 euroa), uusien kaavateiden rakentaminen (845 000 euroa) sekä uusien kaava-alueiden rakentaminen vesi- ja viemärilaitoksen puolella (375 000 euroa). Vuoden 2026 investointien nettomäärä on 3 165 000 euroa ja vuoden 2027 nettomäärä 4 345 500 euroa. 

Lainakannan kehitys

Vuonna 2025 tulee järjesteltäväksi uudelleen 2 000 000 euron suuruinen bullet-laina, joka erääntyy maksettavaksi kerralla. Talousarvioon sisältyy lisäksi 3,6 miljoonan euron lainanotto ja 1,7 miljoonan euron suuruiset lainanlyhennykset. Vuonna 2026 uutta lainaa otetaan 4,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2027 5,0 miljoonaa euroa. Suunnitelmakauden loppuun mennessä kunnan asukaskohtainen lainamäärä nousee 4 669 euroon asukasta kohden, kun vuoden 2023 tilinpäätöshetkellä luku oli 2 969 euroa/asukas. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan ehdotuksen vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelmaksi.

Lisäksi vs. hallintojohtajalle annetaan oikeus tehdä teknisiä korjauksia talousarviokirjaan.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle ja sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Harri Penttilä teki esityksen, että yksityistieavustuksiin, joiden summa talousarviossa on 55 000 euroa, lisätään 30 000 euroa. Lopputuloksena yksityistieavustusten määrä on 85 000 euroa. Esitys raukeaa kannattamattomana.

Tiedoksi

kunnanvaltuusto

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)