Perustelut
Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen.
Koko kunnan tasolla kustannusten nousua aiheutuu työllisyysalueuudistuksesta, joka nostaa palvelujen ostoja ja avustuksia. Lisäksi vuoden 2024 talousarvioon nähden joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset kasvavat. Vuoden 2025 henkilöstökuluihin on varattu 3 prosentin sopimuskorotusvaraus vuoden 2024 talousarvion henkilöstökuluihin nähden. Lisäksi on korotettu sivistyspalveluiden sijaiskustannuksiin osoitettua määrärahaa, joka on osoittautunut vuodelle 2024 budjetoituja korkeammiksi. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalisia korotusvarauksia. Poistot on budjetoitu uuden valtuustolle esitettävän poistosuunnitelman mukaan, jossa poistoperiaatteita on muutettu vastaamaan todellista teknistä käyttöikää.
Suunnitelmavuosilla 2026-2027 on varauduttu 2 prosenttiyksikön henkilöstökulujen, palveluiden ostojen, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen kasvuun.
Vesilahden kunnan palvelualueet ovat laatineet talousarvion tiiviissä yhteistyössä, käyttäen parhaita mahdollisia keinoja saavuttaakseen kunnanhallituksen asettaman raamin ja samalla pyrkien välttämään sopeutuksia, jotka vaikuttaisivat suoraan kuntalaisten arkeen.
Vesilahden kunnan toimintakuluista noin 60% aiheutuu sivistyspalveluiden toimialan varhaiskasvatuksesta sekä esi- ja perusopetuksesta, jotka ovat tarkasti lailla säädeltyä palveluja (asiakasmaksulaki, ilmoitusvelvollisuus, kolmitasoisen tuen järjestäminen, henkilöstömitoitus, pätevyysvaatimukset ym.). Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toimintaa ja taloutta suunnitellaan toiminta- ja lukuvuosien rytmissä syyskuusta elokuuhun, jonka vuoksi kevättalvella 2024 tehdyt resurssipäätökset ohjaavat toimintaa pitkälle vuoteen 2025 ja esim. ryhmäjakojen muuttaminen kesken luku- tai toimintavuoden olisi toiminnallisesti epätarkoituksenmukaista. Varhaiskasvatuksen palvelutarve on säilynyt ennallaan, jolloin merkittäviä sopeutuskohteita ei ole löydettävissä. Opetuspalveluissa oppilasmäärä on laskenut, mutta palveluverkkoon sidonnainen ryhmämäärä ei, jolloin resurssitarve säilyy lukuvuoden ennallaan.
Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintatuotot vähenevät 7% asiakasmaksulain muutosten vuoksi. Henkilöstökuluja nostaa sijaismäärärahojen alibudjetointi, jota esitetään korjattavaksi lisätalousarviolla vuoden 2024 aikana. Tämän muutoksen jälkeen henkilöstökulujen nousu on ennakoidun sopimuskorostusten (3%) mukainen. Palveluiden ostoissa on hieman nousua mm. koulukuljetusten uuden sopimuskauden sekä työterveyskulujen nousun vuoksi. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden prosentuaalisesti melko suuri, mutta euromääräisesti melko pieni korotus johtuu pääosin oppimateriaalien ja –tarvikkeiden hintojen nousun vuoksi tehdyistä tasokorotuksista. Avustuksiin määrärahaa tarvitaan vuonna 2025 entistä vähemmän, sillä kotihoidon kulut laskevat syntyvyyden mukana (1.10.2024 mennessä oli kuntaan syntynyt 25 lasta).
Vapaa-ajan palveluiden järjestämistä kunnissa säädellään puitelainsäädännöllä, joka jättää kunnalle vapauksia suunnitella palveluiden tuottamisen laajuutta ja muotoja tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti. Vesilahden strategia on olla perheiden palveluilla erottuva ja vuosien 2024-2025 strategisena kärkihankkeena on mielenterveyden ja liikkumisen edistäminen. Vapaa-ajan palveluita on kehitetty kuntalaislähtöisesti ja niillä on varsin hyvä käyttöaste sekä asiakastyytyväisyys.
Vapaa-ajan palveluiden tuotot muodostuvat pääosin käyttömaksuista ja hankeavustuksista. Käyttömaksujen hinnat tarkistettiin keväällä 2024 ja tilojen käytön ennakoidaan kasvavan uudistuneen tilavarausjärjestelmän ja kulunvalvonnan myötä. Monia vapaa-ajan palveluita tuotetaan hankerahoituksen turvin, mutta varovaisuusperiaatetta noudattaen on talousarvioon ennakoitu vain tiedossa olevia avustuksia. Tämän vuoksi toimintatuotot jäävät hieman vuoden 2024 tasosta. Vapaa-ajan palveluiden henkilöstökulut kasvavat yli sopimuskorotuksia ennakoivat 3%, koska ne pitävät sisällään jo rahoituksen saaneiden hanketyöntekijöiden kulut. Palveluiden ostojen ja avustusten kulut jäävät edellistä vuotta alemmiksi. Muiden kulujen kasvu johtuu Ristiveräjän kiinteistön käyttöönoton aiheuttamasta sisäisten vuokrien kasvusta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä liitteenä olevan esityksen talousarvioksi 2025 sekä talousarviolomakkeet ja esittää ne edelleen hallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.
- antaa talousjohtajalle valtuudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia
- valtuuttaa sivistysjohtajan tekemään talousarvioehdotukseen muutokset, mikäli kunnanhallitus tai kunnanvaltuusto niin edellyttää.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.