§ 1 Lausunnon antaminen Hukianhovin ranta-asemakaavan ehdotuksesta

Lataa 

VESDno-2023-245

Päätöspäivämäärä

28.6.2024

Päätöksen tekijä

Rakennustarkastaja

Päätöksen peruste

Hallintosääntö 4 luku 4 §, 7 §

Rakennus- ja ympäristölautakunta 4.6.2024 § 53

Kuvaus

Hukianhovin ranta-asemakaavan tavoitteena on osoittaa kaava-alueelle leirintäalue ja sen tarvitsema lisärakennusoikeus. Tavoitteena on ohjata rakentamista ja muuta maankäyttöä ympäristö ja maisema huomioiden.

Rakennus- ja ympäristölautakunta on 15.8.2023 § 54 antanut Hukianhovin ranta-asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta lausunnon, joka on kirjattu palauteraporttiin 16.11.2023. OAS:n jälkeen on laadittu ranta-asemakaavan luonnos, joka on ollut nähtävillä 14.12.2023 - 22.1.2024 välisenä aikana. Rakennus- ja ympäristölautakunta ei ole antanut kaavaluonnoksesta lausuntoa, nähtävilläoloaikana ei ole ollut lautakunnan kokouksia.

Vesilahden kunnanhallitus on kokouksessaan 3.6.2024 § 111 päättänyt asettaa julkisesti nähtäville Hukianhovin ranta-asemakaavaehdotuksen. Aineisto on nähtävillä 13.6. - 19.7.2024 välisenä aikana ja rakennus- ja ympäristölautakunnalta pyydetään lausuntoa kaavaehdotuksesta 19.7.2024 mennessä.

Rakennus- ja ympäristölautakunta on kokouksessaan 4.6.2024 § 53 päättänyt valtuuttaa rakennustarkastajan ja ympäristötarkastajan antamaan lausunnot päätöksessä mainittuihin kaavavaiheisiin, joiden lausunnon antamisen määräaika on ennen seuraavaa kokousta.

Päätös

Päätän antaa Hukianhovin ranta-asemakaavan ehdotuksesta rakennus- ja ympäristölautakunnan valtuuttamana seuraavan lausunnon:

Rakennus- ja ympäristölautakunnan aiemman lausunnon mukaiset huomiot on tarkennettu kaavaehdotukseen. Kaavan laadinnan yhteydessä tehtyjen luontoselvitysten ja arkeologisen tarkkuusinventoinnin tulokset on huomioitu kaavakartassa, johon on merkitty muinaismuistoalue, maisemallisesti arvokas peltoalue, luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeät alueet ja kulttuuriperintökohde. Selvitykset on rakentamisen ohjaamiseksi ja lupien käsittelyä varten rakennusvalvontaviranomaisen näkökulmasta riittävästi kaavassa määritelty.

Korttelissa 1 on kaavaselostuksen mukaan lisärakennusoikeutta osoitettu 384 m2 suhteessa nykyiseen rakennuskantaan. Kaavaselostuksessa on mainittu, että lisärakennusoikeus on mahdollista käyttää leirintäaluetta palvelevaan huoltorakennukseen sille osoitetulle rakennusalalle ja matkailua palvelevien rakennusten rakentamiseen muualle korttelilualueelle. Korttelissa sijaitsee kaksi asuinrakennusta, joille on kaavakartassa merkitty as-merkinnällä rakennusalat. Kaavaselotuksen perusteella ei ole tarkoituksenmukaista osoittaa kaavalla asuinrakennuksille lisärakennusoikeutta, jolloin kaavamääräyksiin on syytä selvyyden vuoksi lisätä asuinrakennusten rakennusalaa koskien maininta, että niiden rakennusoikeus on enintään olemassa olevien rakennusten kerrosalan suuruinen.

Pirkanmaan pelastuslaitos on maininnut kaavaluonnoksen lausunnossa, että leirintämökkien rakennusalojen rajat tulisi määritellä vähintään 8 metrin etäisyydelle toisistaan. Leirintämökeille osoitetulla rakennusalalla ei kaavakartassa ole merkitty yksittäisiä leirintämökkejä koskevia, määrääviä rakennusaloja. Kaavakarttaan on merkitty kortteleihin 2 ja 3 rm-1 -rakennusaloille alueet, jotka on tulkittavissa ohjeellisiksi sijainneiksi rakennettaville rakennuksille. Sitova rakennusala on kaavamääräyksen mukaan pistekatkoviivalla rajattu isompi alue, johon ehdotuksen mukaisesti kerrosalaltaan enintään 20 neliömetrin kokoisia leirintämökkejä saisi sijoittaa vapaasti siten, että niiden yhteenlaskettu kerrosala on enintään rakennusalalle osoitetun rakennusoikeuden suuruinen. Huomautan, että rakennusten paloturvallisuuden varmistamiseksi kaavakartassa on syytä osoittaa määräävät rakennusalat, joiden perusteella pelastuslaitoksenkin mainitsema 8 metrin etäisyys leirintämökkien sekä leirintämökkien ja muiden rakennusten välillä toteutuu. Rakentamisen lainsäädäntö on uudistumassa ja 1.1.2025 voimaan tulevan rakentamislain (751/2023) mukaan rakennus, joka on muu kuin asuinrakennus, edellyttää rakentamislupaa vain, jos se on kooltaan vähintään 30 neliömetriä. Sen perusteella voidaan kaavaehdotuksesta tulkita, että kaavan mukaiset leirintämökit eivät uuden lain voimaan tultua edellytä rakennusvalvontaviranomaisen lupaa tai valvontaa, jossa esimerkiksi edellä mainittuja etäisyyksiä tarkasteltaisiin, jolloin ne on erityisen huolellisesti huomioitava kaavaa laatiessa.

Korttelissa 3 on rm-sa -merkinnällä oleva rakennusala, jolle saa sijoittaa matkailua palvelevan huolto- ja saunarakennuksen. Kaavaselostuksessa olevassa havainnekuvassa alueelle on suunniteltu yhteissauna, jonka pohjoispuolella on pysäköintialue. Havainnekuvaa vastaava pysäköintipaikan sijainti on kaavakartassa maa- ja metsätalousalueella. Kaavan mukainen rakentaminen saattaa edellyttää sen suuruisen pysäköintipaikan rakentamista, jonka sijainti on syytä osoittaa myös kaavakartassa.

Allekirjoitus

Olli Seppälä, rakennustarkastaja

Organisaatiotieto

Tekninen