Vanhusneuvosto, kokous 12.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Vanhusneuvosto seuraavalla valtuustokaudella

VESDno-2024-417

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Nykyinen valtuustokausi lähenee loppuaan. Tulevien vaalien jälkeiseen aikaan valmistauduttaessa kunta päivittää ja arvioi kunnan organisaatioita sekä mahdollisia muutostarpeita, mm. millaisia toimielimiä tulevalla valtuustokaudella kunnassa on. Vanhus- ja vammaisneuvostojen organisoituminen vaihtelee kunnittain. Osassa ne ovat yksi yhteinen neuvosto ja osassa kuten Vesilahdessa ne ovat erilliset vaikuttamistoimielimet.

Kunnanjohtaja on pyytänyt neuvostojen näkemystä kahdesta asiasta:

  1. Kuinka nykyinen malli erillisinä neuvostoina toimii? 
  2. Mitä hyötyä tai haittaa nähdään, jos neuvostot yhdistettäisiin? 

Ehdotus

Kumpikin neuvosto antaa oman lausuntonsa.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.


Vanhusneuvoston lausunto:

Kuinka nykyinen malli erillisinä neuvostoina toimii?

Malli toimii erittäin hyvin. Kumpikin neuvosto on voinut keskittyä omaan kohderyhmäänsä. Vanhusneuvoston kokoonpano on ollut hyvä ja näkemyksiä on eri osista kuntaa ja erilaisista seniorien organisaatioista. Vanhusneuvoston jäsenet ovat aktiivisesti osallistuneet neuvoston toimintaan, ja kunnan velvollisuuteen edistää hyvinvointipalveluita ja muita aktiviteetteja ikääntyneille.

Toimintaa ohjaavat lait - vanhuspalvelulaki ja vammaispalvelulaki ovat erilliset. Valtioneuvosto on tehnyt päätöksen kansallisesta ikäohjelmasta vuoteen 2030. Valtakunnan tasolla vuosittaiset vanhusneuvostopäivät ja vammaisneuvostopäivät pidetään erillisinä ko. kohderyhmän asioihin paneutuen. Pari vuotta sitten Suomeen nimitettiin ensimmäinen vanhusasiavaltuutettu hoitamaan ikääntyneisiin liittyviä asioita. Pirkanmaan hyvinvointialueen tasolla on erilliset vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto. Pirhalla on toimintaa ohjaamassa erilliset IKÄ2035- ja VAPA2035-ohjelmat.

Mitä hyötyä neuvostojen yhdistämisestä olisi?

Vanhusneuvoston näkökulmasta toiminnan tavoitteiden kannalta ei mitään. Taloudellisesti kai yksi neuvosto olisi edullisempi ratkaisu, mutta onko kustannukset oikea tapa arvioida toimielimen merkitystä? Sen sijaan, että neuvostot ovat yhdessä, on pidetty muutaman kerran vaalikauden aikana yhteiskokouksia.

Mitä haittaa neuvostojen yhdistämisestä olisi?

Yhdistetyn neuvoston jäsenmäärä kasvaisi suureksi tai edustuksellisuus ja osallisuus pienenisi paljon. Aktiivisten toimijoiden määrä ja kummankin neuvoston asiantuntijuus vähenisi yhdistetyssä neuvostossa. Käytännön tasolla neuvostoilla on eri ajat kokousten ajankohtiin – vanhusneuvosto pitää kokouksensa päiväsaikaan ja vammaisneuvosto iltaisin työssäkäyvien jäsenten takia. Nykyisen mallin kohdassa esitetyt seikat eriyttävät ikääntyneiden ja vammaisten asioiden hoitoa, jonka kautta on hyvä, että on erilliset neuvostot.

Vanhusneuvosto on valmis neuvottelemaan jatkosta.

Vammaisneuvoston lausunto:

Neuvostojen toimiminen nykyisellä mallilla

  • Toimii hyvin, sillä neuvostot voivat keskittyä oman sektorin asioihin ja Pirhasta tulevaan aineistoon omasta näkökulmasta, sillä kohderyhmät pääsääntöisesti erilaiset.
  • Vammaisneuvoston kokoonpanossa suurin osa on työssäkävijöitä ja sen myötä kokoukset ovat virka-ajan ulkopuolella, pääsääntöisesti hybridikokouksia, osa paikan päällä ja osa kotona.

 

Hyödyt neuvostojen yhdistämisestä

  • Yhteisten asioiden tavoitteiden saavuttaminen ehkä vaikuttavampaa, mutta niitä ei ole paljon, näistä voidaan olla yhteydessä ilman yhdistymistä.

 

Neuvostojen yhdistämisen haitat

  • Vammaisia koskevat asiat jäävät taka-alalle, sillä heidän kokonaismäärä kunnassa pienempi.
  • Aikataulujen yhteensovittaminen, vammaisneuvoston jäsenistä suurin osa työssäkäyviä, joten kokoukset on pidettävä virka-ajan ulkopuolella.
  • Tuleeko liian iso kokoonpano, pystytäänkö molempien erityisryhmien asioita hoidettua tasapuolisesti – tuleeko liian iso määrä asioita hallittavaksi?

 

Mitä säästöjä yhdistämisellä saavutettaisiin

  • Kokouspalkkioissa ja matkakuluissa säästöjä, sillä osa osallistuisi etänä ja tätä kautta kokoustarjoiluihin säästöjä, mikäli vanhusneuvostolle onnistuisi iltakokoukset.

 

Vapaa sana

  • Pirhan alueella toivoisi olevan yhtenäiset rakenteet kunnissa näissä neuvostoissa.

Perustelut

Kunnanhallituksen kokous 25.11.2024 kohta Hallintosäännön päivitykset: kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto yhdistetään vanhus- ja vammaisneuvostoksi 1.6.2024 alkaen.

Ehdotus

Merkitään tiedoksi valtuuston kokouksen 9.12.2024 päätös.

Päätös

Merkittiin tiedoksi valtuuston päätös yhdistää vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto yhteiseksi vanhus- ja vammaisneuvostoksi 1.6.2025 alkaen.

Kokouskäsittely

Valtuusto päätti äänin 13–7 kunnanhallituksen esityksen mukaisesti yhdistää neuvostot. 

Kunnanhallituksen edustaja vanhusneuvostossa Aino-Riikka Simula ja kunnanhallituksen edustaja vammaisneuvostossa Anu Graichen pitivät valtuustossa kunnanhallituksen esitystä kannattavat puheenvuorot. Kumpikin kunnanhallituksen edustaja oli poissa neuvostojen yhteiskokouksesta (vanhusneuvoston pöytäkirja 14.11.2024), jossa käsiteltiin neuvostojen lausunnot, eivätkä he olleet yhteydessä neuvostoihin ennen kunnanhallituksen ja valtuuston kokouksia. Kumpikin neuvosto esitti neuvostojen pitämistä erillisinä.

Valtuuston kokouksen pöytäkirja:

Äänestyksessä kunnanhallituksen esitystä yhdistää neuvostot kannattivat:
Ala-Orvola Mikko, Arvela Ari, Eskola Aapeli, Graichen Anu, Halme Johanna, Lamminmäki Taina, Mäkipää Arto, Pakarainen Tomi, Penttilä Harri, Perämaa Ari, Pispala Kristiina, Simula Aino-Riikka, Sorva Valto.

Kristiina Kantolan vastaesitystä säilyttää neuvostot erillisinä kannattivat:
Elliot Aura, Jokiniemi Michaela, Kantola Kristiina, Pietilä Tapani, Rajala Miia, Salo Tanja, Suoniemi Susanna.

Tässä kokouksessa kunnanhallituksen edustaja Aino-Riikka Simula perusteli, että neuvoston vaikuttavuus ja organisaation ketteryys lisääntyy. Hän ei kuitenkaan osannut konkretisoida asiaa siten, että vanhusneuvoston jäsenet sen olisivat ymmärtäneet. Vanhusneuvosto odottaa selvitystä. Vanhusneuvosto ei myöskään ymmärrä, kuinka osallisuus lisääntyy neuvostot yhdistettäessä. 

Toiminnan kehittäminen lähtee vanhusneuvoston näkemyksen mukaan kuntalain noudattamisesta, ei neuvostojen yhdistämisestä. Kuntalain mukaan vanhusneuvostolle on annettava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen tai päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen taikka heidän tarvitsemiensa palvelujen kannalta.