Vanhus- ja vammaisneuvosto, kokous 5.11.2025

§ 10 Hyvinvointisuunnitelma 2026-2029

VESDno-2025-324

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 1 §:n mukaan kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia. Lain 37 §:ssä todetaan, että kunnan tulee laatia ja toteuttaa hyvinvointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet ja toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseksi. Hyvinvointisuunnitelmassa, joka laaditaan valtuustokausittain, määritellään strategian mukaisesti kunnan hyvinvointityön tarpeet, tavoitteet ja mittarit toteumalle. Hyvinvointikertomus raportoi tehdyt toimenpiteet ja niiden tulokset. Raportointi toteutetaan vuosittain, ja valtuustokausittain laaditaan laaja hyvinvointikertomus.

Hyvinvointisuunnitelma perustuu ajantasaiseen tilannekuvaan ja sisältää tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet, jotka auttavat parantamaan kuntalaisten hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma mahdollistaa myös yhteistyön eri toimijoiden välillä. Kunnan eri toimialat, julkiset ja yksityiset toimijat, kolmannen sektorin järjestöt sekä viranomaisorganisaatiot tekevät yhteistyötä, jotta kuntalaisten hyvinvointia voidaan turvata ja edistää.

Kunnan hyvinvointisuunnitelman on mielekästä kytkeytyä myös seudulliseen hyvinvointisuunnitelmaan, jonka laatiminen on hyvinvointialueiden lakisääteinen tehtävä. Vuodesta 2023 alkaen Pirkanmaan hyvinvointialue on merkittävä hyvinvointisuunnitelman toteuttaja. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 7 §:ssä kuvataan hyvinvointikertomukseen ja -suunnitelmaan liittyvät velvollisuudet osana hyvinvointialueen tehtäviä.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelma on samalla myös lastensuojelulain 12 §:n edellyttämä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma toimii myös suunnitelmana ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, kuten laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 5 § (28.10.2022/876) edellyttää. Lisäksi hyvinvointisuunnitelma toimii ehkäisevän päihdetyön suunnitelmana lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 5 ja 6 § mukaisesti. Hyvinvointisuunnitelma liittyy tiiviisti koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 §) ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 a §) sekä Unicefin Lapsiystävällinen kunta –toimintamalliin, jota Vesilahden kunta toteuttaa.

Hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusta on ajantasainen tilannekuva ja laaja osallisuus. Ajantasainen ja laaja tilannekuva selvitettiin laajaan hyvinvointikertomukseen, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2025 (§ 30). Indikaattoritiedon lisäksi tietoa on kerätty laadullisesti ja osallistavin menetelmin esimerkiksi nuorten osallistavan budjetoinnin prosessi ja kulttuurikeskus PiiPoon toiminnallisin ja taidelähtöisin menetelmin toteuttama lasten kuuleminen. Syksyn aikana aineisto täydentyy kouluterveyskyselyn, yli 65-vuotiaille suunnatun virkistykseen suunnatun testamenttilahjoituksen käytöstä tehdyn kyselyn (jossa oli oma osio hyvinvointisuunnitelmaa ajatellen) ja strategiakyselyn tuloksista sekä nuorisovaltuuston, vanhus- ja vammaisneuvoston (ym. muiden toimielimien) käsittelyissä sekä muissa kohtaamisissa (mm. seurafoorumi).

Hyvinvointisuunnitelma on osa kunnan strategista suunnittelua. Se ohjaa kunnan toimintaa ja resurssien jakamista hyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin, joten on mielekästä edistää niitä rinnakkain kuntastrategian ja uuden Lapsiystävällinen kunta suunnitelmakauden valmistelun kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää käynnistää hyvinvointisuunnitelman valmisteluprosessin ja käy ohjaavaa keskustelua suunnitelmaan ja sen valmisteluprosessiin liittyen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Ida-Maria Sirén, hyvinvointisuunnittelija, ida-maria.siren@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 1 §:n mukaan kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia. Lain 37 §:ssä todetaan, että kunnan tulee laatia ja toteuttaa hyvinvointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet ja toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseksi. Hyvinvointisuunnitelmassa, joka laaditaan valtuustokausittain, määritellään strategian mukaisesti kunnan hyvinvointityön tarpeet, tavoitteet ja mittarit toteumalle.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelma on samalla myös lastensuojelulain 12 §:n edellyttämä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma toimii myös suunnitelmana ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, kuten laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 5 § (28.10.2022/876) edellyttää. Lisäksi hyvinvointisuunnitelma toimii ehkäisevän päihdetyön suunnitelmana lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 5 ja 6 § mukaisesti. Hyvinvointisuunnitelma liittyy tiiviisti koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 §) ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 a §) sekä Unicefin Lapsiystävällinen kunta –toimintamalliin, jota Vesilahden kunta toteuttaa.

Hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusta on ajantasainen tilannekuva ja laaja osallisuus. Ajantasainen ja laaja tilannekuva selvitettiin laajaan hyvinvointikertomukseen, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2025 (§ 30). Indikaattoritiedon lisäksi tietoa on kerätty laadullisesti ja osallistavin menetelmin. Syksyn aikana aineisto täydentyy kouluterveyskyselyn, yli 65-vuotiaille suunnatun testamenttilahjoituksen käytöstä tehdyn kyselyn (jossa oli oma osio hyvinvointisuunnitelmaa ajatellen) ja strategiakyselyn tuloksista sekä nuorisovaltuuston, vanhus- ja vammaisneuvoston (ym. muiden toimielimien) käsittelyissä sekä muissa kohtaamisissa (mm. seurafoorumi).

Ehdotus

Esittelijä

Anu Viitala, anu.viitala@pirha.fi

Käynnistetään vanhus- ja vammaisneuvoston lausuntoprosessi hyvinvointisuunnitelman 2026–2029 tavoitteista ja toimenpiteistä.

Päätös

Päätettiin käynnistää hyvinvointisuunnitelman lausuntoprosessi. Hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden luonnos on käytettävissä viikon 42 loppupuolella. Vanhus- ja vammaisneuvosto laatii lausunnon ja toimittaa sen marraskuun 2025 alkupuolella.  

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntien tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa (Kuntalaki Kuntien vastuulla on edistää asukkaiden hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa (Kuntalaki 410/2015 §1; Sote-järjestämislaki 612/2021 §6). Kuntalain mukaan kuntastrategiassa on huomioitava kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä laadittava kerran valtuustokaudessa laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma.

Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelman luonnos perustuu ajantasaiseen tilannekuvaan ja sisältää tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet, jotka auttavat parantamaan kuntalaisten hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma mahdollistaa myös yhteistyön eri toimijoiden välillä. Kunnan eri toimialat, julkiset ja yksityiset toimijat, kolmannen sektorin järjestöt sekä viranomaisorganisaatiot tekevät yhteistyötä, jotta kuntalaisten hyvinvointia voidaan turvata ja edistää.

Kunnan hyvinvointisuunnitelman on mielekästä kytkeytyä myös seudulliseen hyvinvointisuunnitelmaan, jonka laatiminen on hyvinvointialueiden lakisääteinen tehtävä. Vuodesta 2023 alkaen Pirkanmaan hyvinvointialue on merkittävä hyvinvointisuunnitelman toteuttaja. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 7 §:ssä kuvataan hyvinvointikertomukseen ja -suunnitelmaan liittyvät velvollisuudet osana hyvinvointialueen tehtäviä.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelma on samalla myös lastensuojelulain 12 §:n edellyttämä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma toimii myös suunnitelmana ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, kuten laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 5 § (28.10.2022/876) edellyttää. Lisäksi hyvinvointisuunnitelma toimii ehkäisevän päihdetyön suunnitelmana lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 5 ja 6 § mukaisesti. Hyvinvointisuunnitelma liittyy tiiviisti koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 §) ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 a §) sekä Unicefin Lapsiystävällinen kunta –toimintamalliin, jota Vesilahden kunta toteuttaa.

Hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusta on ajantasainen tilannekuva ja laaja osallisuus. Ajantasainen ja laaja tilannekuva selvitettiin laajaan hyvinvointikertomukseen, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2025 (§ 30). Indikaattoritieto on syksyn aikana päivittynyt ja lisäksi tietoa on kerätty laadullisesti ja osallistavin menetelmin, esimerkkeinä nuorten osallistavan budjetoinnin prosessi ja kulttuurikeskus PiiPoon toiminnallisin ja taidelähtöisin menetelmin toteuttama lasten kuuleminen. Tämän lisäksi hyvinvointisuunnitelman luonnoksesta pyydetään lausunnot kaikilta kunnan toimielimiltä.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti.​ Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat

  1. Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
  2. Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä
  3. Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.


Hyvinvointisuunnitelman luonnoksessa on kullekin osa-alueelle määritelty indikaattorit, joilla osa-alueen toteutumista seurataan sekä niiden pohjalta tietoperustaiset tavoitteet ja vuosittaiset toimenpiteet.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää

  1. merkitä oheisen hyvinvointisuunnitelman luonnoksen tiedoksi ja ohjeistaa sivistysjohtajaa sen jatkovalmistelussa,
  2. lähettää hyvinvointisuunnitelman 2025-2029 luonnoksen lausuttavaksi päätöksenteko- ja vaikuttamistoimielimiin ja
  3. koota yhteen saamansa lausunnot kokouksessaan 11.11.2025 ja lähettää sen jälkeen hyvinvointisuunnitelman 2025-2029 kunnanhallituksen ja -valtuuston käsiteltäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kuntalain 1 §:n mukaan kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia. Lain 37 §:ssä todetaan, että kunnan tulee laatia ja toteuttaa hyvinvointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet ja toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseksi. Hyvinvointisuunnitelmassa, joka laaditaan valtuustokausittain, määritellään strategian mukaisesti kunnan hyvinvointityön tarpeet, tavoitteet ja mittarit toteumalle. 

Vesilahden hyvinvointisuunnitelma on samalla myös lastensuojelulain 12 §:n edellyttämä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jonka avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Hyvinvointisuunnitelma toimii myös suunnitelmana ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, kuten laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 5 § (28.10.2022/876) edellyttää. Lisäksi hyvinvointisuunnitelma toimii ehkäisevän päihdetyön suunnitelmana lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 5 ja 6 § mukaisesti. Hyvinvointisuunnitelma liittyy tiiviisti koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 §) ja alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan (OphL 13 a §) sekä Unicefin Lapsiystävällinen kunta –toimintamalliin, jota Vesilahden kunta toteuttaa. 

Hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusta on ajantasainen tilannekuva ja laaja osallisuus. Ajantasainen ja laaja tilannekuva selvitettiin laajaan hyvinvointikertomukseen, jonka kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2025 (§ 30). Indikaattoritiedon lisäksi tietoa on kerätty laadullisesti ja osallistavin menetelmin. Syksyn aikana aineisto täydentyy kouluterveyskyselyn, yli 65-vuotiaille suunnatun testamenttilahjoituksen käytöstä tehdyn kyselyn (jossa oli oma osio hyvinvointisuunnitelmaa ajatellen) ja strategiakyselyn tuloksista sekä nuorisovaltuuston, vanhus- ja vammaisneuvoston (ym. muiden toimielimien) käsittelyissä sekä muissa kohtaamisissa (mm. seurafoorumi).  

Vanhus- ja vammaisneuvosto puolsi 7.10. kokouksessa ehdotusta käynnistää lausuntoprosessi hyvinvointisuunnitelman tavoitteista ja toimenpiteistä. Hyvinvointisuunnitelman luonnos toimitettiin neuvoston jäsenille kommentoitavaksi viikolla 42. Vanhus- ja vammaisneuvoston puheenjohtaja on laatinut lausunnon kommenttien pohjalta. 

Päätösehdotus

Käydään läpi vanhus- ja vammaisneuvoston lausuntoa hyvinvointisuunnitelmasta 2026-2029. Toimitetaan lausunto hyvinvointisuunnittelijalle.