Sivistyslautakunta, kokous 21.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 80 Sivistyslautakunnan talousarvio 2026

VESDno-2025-260

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, hallinto- ja talousjohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Vuodelle 2026 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 726 950 euroa, vuosikate 1 177 698 euroa ja tilikauden 2026 alijäämä -223 267 euroa. Talousarviokehyksessä on huomioitu kunnanvaltuuston 19.5.2025 §32 tekemät tasapainotuspäätökset sekä kunnan sote-kiinteistöjen yhtiöittäminen 1.1.2026. Tämän lisäksi on huomioitu työehtosopimuksen mukaiset henkilöstökulujen korotukset ja varattu kahden prosentin korotusvaraus palvelujen ostoihin; tarvikkeisiin ja tavaroihin sekä muihin toimintakuluihin. Avustuksissa on korotettu työttömyyskustannusten maksuosuutta vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon toteuman perusteella. 

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2025 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2025 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton kesäkuussa 2025 julkaisemaan ennakkotietoon, josta on vähennetty kunnan osuus vuodelle 2026 esitetystä valtionosuuksien vähennyksestä. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Suunnitelmavuosien 2027-2028 luvut tarkentuvat talousarviosuunnittelun edetessä. 

Kunnan hallintosäännön 7 luvun 1 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehyksen.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa ohjeeksi, että kunnan vuoden 2026 talousarvio tulee laatia siten, että sen alijäämä on enintään -225 000 euroa. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti. 

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Vesilahden kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 11.8.2025 (§ 183), että vuodelle 2026 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 726 950 euroa, vuosikate 1 177 698 euroa ja tilikauden 2026 alijäämä -223 267 euroa. Talousarviokehyksessä on huomioitu kunnanvaltuuston 19.5.2025 §32 tekemät tasapainotuspäätökset sekä kunnan sote-kiinteistöjen yhtiöittäminen 1.1.2026. Tämän lisäksi on huomioitu työehtosopimuksen mukaiset henkilöstökulujen korotukset ja varattu kahden prosentin korotusvaraus palvelujen ostoihin; tarvikkeisiin ja tavaroihin sekä muihin toimintakuluihin.

Sivistyspalveluiden talousarvio on laadittava kunnanhallituksen määrittämän talousarviokehyksen mukaisesti. Talousarviokehyksen lähtökohtina on opetuksen palvelutarpeen hienoinen väheneminen ja varhaiskasvatuksen palvelutarpeen säilyminen nykytasolla. Muilta osin pyritään ylläpitämään palvelutasoa, mutta sivistyspalveluiden talousarvioon vaikuttavat tasapainotuspäätösten lisäksi mm. perustietotekniikkakilpailutuksen ja lainsäädäntömuutosten aiheuttamat lisäkulut, joiden vuoksi talousarviokehykseen pääseminen edellyttää kulujen karsimista.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää käydä lähetekeskustelua talousarvion jatkovalmistelusta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen.  

Koko kunnan tasolla kustannusten nousua aiheutuu työllisyysalueuudistuksesta, joka nostaa palvelujen ostoja ja avustuksia. Lisäksi vuoden 2024 talousarvioon nähden joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset kasvavat. Vuoden 2025 henkilöstökuluihin on varattu 3 prosentin sopimuskorotusvaraus vuoden 2024 talousarvion henkilöstökuluihin nähden. Lisäksi on korotettu sivistyspalveluiden sijaiskustannuksiin osoitettua määrärahaa, joka on osoittautunut vuodelle 2024 budjetoituja korkeammiksi. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalisia korotusvarauksia. Poistot on budjetoitu uuden valtuustolle esitettävän poistosuunnitelman mukaan, jossa poistoperiaatteita on muutettu vastaamaan todellista teknistä käyttöikää.  

Suunnitelmavuosilla 2026-2027 on varauduttu 2 prosenttiyksikön henkilöstökulujen, palveluiden ostojen, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen kasvuun.  

Vesilahden kunnan palvelualueet ovat laatineet talousarvion tiiviissä yhteistyössä, käyttäen parhaita mahdollisia keinoja saavuttaakseen kunnanhallituksen asettaman raamin ja samalla pyrkien välttämään sopeutuksia, jotka vaikuttaisivat suoraan kuntalaisten arkeen.  

Vesilahden kunnan toimintakuluista noin 60% aiheutuu sivistyspalveluiden toimialan varhaiskasvatuksesta sekä esi- ja perusopetuksesta, jotka ovat tarkasti lailla säädeltyä palveluja (asiakasmaksulaki, ilmoitusvelvollisuus, kolmitasoisen tuen järjestäminen, henkilöstömitoitus, pätevyysvaatimukset ym.). Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toimintaa ja taloutta suunnitellaan toiminta- ja lukuvuosien rytmissä syyskuusta elokuuhun, jonka vuoksi kevättalvella 2024 tehdyt resurssipäätökset ohjaavat toimintaa pitkälle vuoteen 2025 ja esim. ryhmäjakojen muuttaminen kesken luku- tai toimintavuoden olisi toiminnallisesti epätarkoituksenmukaista. Varhaiskasvatuksen palvelutarve on säilynyt ennallaan, jolloin merkittäviä sopeutuskohteita ei ole löydettävissä. Opetuspalveluissa oppilasmäärä on laskenut, mutta palveluverkkoon sidonnainen ryhmämäärä ei, jolloin resurssitarve säilyy lukuvuoden ennallaan.  

Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintakate säilyy talousarviovuonna 2026 henkilöstökulujen yleiskorotuksista ja kulujen kasvusta huolimatta nykyisellä tasolla. Myös palveluntarve säilyy kokonaisuudessaan nykytasolla, jolloin toimintaa tehostetaan tasapainotusohjelman mukaisesti palveluja priorisoimalla ja resurssien käyttöä tehostamalla. Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintatuottojen lisäys perustuu Valtionvarainministeriön valtionosuuslaskelmien arvioon kunnan saamista kotikuntakorvauksista.

Vapaa-ajan palveluiden toimintakate vähenee henkilöstökuluihin kohdistuvien tasapainotustoimenpiteiden seurauksena 7%. Vapaa-ajan palveluiden järjestämistä kunnissa säädellään puitelainsäädännöllä, joka jättää kunnalle vapauksia suunnitella palveluiden tuottamisen laajuutta ja muotoja tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti. Monia ”perustoiminnaksi” miellettyjä vapaa-ajan palveluita tuotetaan edelleen hankerahoituksen turvin, joka luo hankekausien päättyessä riskin palvelutuotannon merkittävälle supistumiselle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää

  1. hyväksyä liitteenä olevan esityksen talousarvioksi 2026 sekä talousarviolomakkeet ja esittää ne edelleen hallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi ja
  2. antaa hallinto- ja talousjohtajalle valtuudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)