Kunnanvaltuusto, kokous 18.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 64 Valtuustoaloite: Kutsuliikenteen pilotointi Vesilahdessa

VESDno-2025-148

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanvaltuuston kokouksessa 14.4.2025 § 24 merkittiin tiedoksi aloite kutsuliikenteen pilotoinnista, jonka valtuutettu Tanja Salo jätti yhdessä valtuutettu Aura Elliottin kanssa. Aloitteen liitteenä oli Vesilahden vanhusneuvoston laatima lausunto palveluliikenteen ja koulukuljetusten yhteensovittamisesta. Vesilahden kunnan hallintosäännön 13. luvun 1 § mukaan aloite on lähetettävä kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Hallintosäännön 4. luvun 8 § mukaan elinvoimatoimikunta vastaa kunnan joukkoliikenteen kehittämisestä ja 1.6.2025 alkaen joukkoliikenteen kehittämisestä vastaa kaava- ja elinvoimatoimikunta. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää lähettää valtuustoaloitteen valmisteltavaksi elinvoimatoimikunnalle. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Timo Haapaniemi, kehitysjohtaja, timo.haapaniemi@vesilahti.fi

Perustelut

   

Ehdotus

Esittelijä

Timo Haapaniemi, kehitysjohtaja, timo.haapaniemi@vesilahti.fi

Vastine valtuustoaloitteeseen: Kutsuliikenteen pilotointi Vesilahdessa

Valtuustoaloitteessa esitetään kutsu- ja asiointiliikenteen pilotointia Vesilahden alueella. Kunta tunnistaa aloitteessa esiin nostetut tarpeet ja tavoitteet, mutta nykytilanteessa on useita seikkoja, jotka vaikuttavat mahdollisuuksiin käynnistää tällä hetkellä uusia toimenpiteitä.

Vesilahden kunta on kilpailuttanut uuden liikennöintisopimuksen ajalle 1.8.2024–31.7.2027. Sopimus on ollut voimassa vasta alle vuoden, eikä sen vaikutuksia ja toimivuutta voida vielä arvioida kattavasti. Tässä vaiheessa uusien kokeilujen tai muutosten käynnistäminen voisi aiheuttaa päällekkäisyyksiä ja riskejä sopimuksen toteutukselle. Kilpailutuksen valmistelun yhteydessä on selvitetty laajasti kuntalaisten palvelutarpeita, ja lisäksi on toteutettu ulkopuolisen konsultin toimesta kysely, jonka tuloksia on hyödynnetty palvelukokonaisuuden suunnittelussa. Tämä työ on luonut pohjan nykyiselle liikennöintimallille, jonka toimivuutta on tarkoitus seurata ja arvioida sopimuskauden aikana.

Nyssen matkustajamäärät ovat kasvaneet Vesilahdessa 14 prosenttia (nousijamäärä 14 300) vuoden 2025 tammi–huhtikuun aikana verrattuna edellisvuoteen. Nousijamäärän prosenttuaalinen kasvu on suurin yhdessä Oriveden kanssa Tampereen kaupunkiseudulla. Nousun taustatekijöitä ei ole vielä analysoitu tarkemmin, vaan tarkempi arviointi tehdään, kun pidemmän aikavälin otanta on käytettävissä. Tässä vaiheessa ei voida vielä todeta, onko asiointiliikenteen muutoksilla ollut vaikutusta kasvuun. Asiointiliikenteen keskimääräinen nousijamäärä on tällä hetkellä hieman yli neljä matkustajaa vuoroa kohden. Tämä antaa viitteitä palvelun käytöstä, mutta ei vielä yksinään muodosta riittävää perustaa laajamittaiselle uudelle pilotille.

Aloitteessa viitataan useisiin kunnan ja sidosryhmien tuottamiin palveluihin. On kuitenkin huomioitava, että hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisestä on kulunut vasta lyhyt aika, ja moni palvelu hakee vielä lopullista muotoaan. Tästä syystä on perusteltua seurata palveluiden toteutumista ja niiden linkittymistä esimerkiksi palveluliikenteeseen ennen uusien ratkaisujen käynnistämistä. Kunta tarkastelee myös nykyisen asiointiliikenteen löydettävyyttä verkkosivuillaan kesän 2025 aikana, jolloin sivustolle tehdään muutenkin kehitys- ja päivitystöitä.

Lisäksi kunta on käynnistänyt talouden tasapainotusohjelman vuosille 2025–2027, jossa on asetettu säästötavoitteita myös joukkoliikenteen osalta. Tasapainotusohjelman yhteydessä on vähennetty henkilöresursseja, mikä vaikeuttaa merkittävästi uusien selvitysten ja pilotointien toteuttamista. Kutsuliikenteen kaltaiset kehityshankkeet edellyttäisivät lisäresursointia ja taloudellista priorisointia, mikä ei ole nykyisessä tilanteessa realistista.

Kunta seuraa aktiivisesti nykyisen liikennöintisopimuksen toimivuutta, matkustajamäärien kehitystä sekä hyvinvointialueen palveluiden vakiintumista. Kutsuliikenteen mahdollisuuksia voidaan arvioida osana pidemmän aikavälin liikennesuunnittelua ja palveluverkon kehittämistä. Mahdollinen pilotointi voi tulla ajankohtaiseksi myöhemmin sopimuskauden aikana tai sen päätyttyä, kun käytettävissä on enemmän tietoa nykyisten palveluiden vaikuttavuudesta ja kuntalaisten tarpeista sekä taloudellisesti kestävämpi toimintaympäristö.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Timo Haapaniemi, kehitysjohtaja, timo.haapaniemi@vesilahti.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus merkitsee aloitevastauksen tiedoksi ja päättää esittää valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitevastauksen tiedoksi ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana. 

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Kunnanvaltuusto merkitsee aloitevastauksen tiedoksi ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Kehitysjohtaja Timo Haapaniemi oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.  


Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksisaanti kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätöksestä

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan kuitenkin tulleen asianosaisen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäväksi tietoverkossa. 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle viraston aukioloaikana, klo 8.00-16.15.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. Valituksen on oltava perillä valitusajan viimeisenä päivänä, riippumatta siitä, toimitetaanko valitus postitse vai sähköisesti.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. 

Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna         
Puhelinnumero: 029 56 42200    
Faksinumero: 029 56 42269
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Vesilahden kunnan kirjaamosta.

Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti         
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta@vesilahti.fi
Puhelinnumero: 03 5652 7500    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.