Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto, kokous 28.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 16 Vesilahden kunnan laaja hyvinvointikertomus

VESDno-2022-314

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten huomioimisesta kaikkien hallintoalojen toiminnassa ja seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustokausittain on valmisteltava hyvinvointisuunnitelma ja laaja hyvinvointikertomus. Vesilahden kunnan Hyvinvointikertomus 2022 ja hyvinvointisuunnitelma 2022-2025 hyväksyttiin kunnavaltuuston kokouksessa 12.12.2023 (§ 62).

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti.​ Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat

  1. Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
  2. Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä
  3. Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.


Hyvinvointisuunnitelman valittujen keskeisten indikaattorien avulla pystytään seuraamaan hyvinvoinnin muutoksia sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyön onnistumista.

Laaja hyvinvointikertomus tulee sisältämään päivitetyt tiedot hyvinvointisuunnitelmaan valituista indikaattoreista sekä kuvauksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä. Laajan hyvinvointikertomuksen ja hyvinvointikertomuksen ero liittyy pääasiassa niiden kattavuuteen ja tarkoitukseen. Strategisen johtamisen tukena toimiva vuosittain laadittava hyvinvointikertomus on tiivis hyvinvointisuunnitelman määrittämien indikaattoreiden avulla tehty kuvaus kunnan asukkaiden terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Laaja hyvinvointikertomus on puolestaan laajempi ja yksityiskohtaisempi kertomus, joka laaditaan kerran valtuustokaudessa. Laaja hyvinvointikertomus toimii pohjana hyvinvointisuunnitelmalle, jossa esitetään strategiset tavoitteet ja toimenpiteet tulevalle kaudelle.

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto vastaa Vesilahden kunnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä ja siten koordinoi ja valvoo hyvinvointikertomusten toteutusta. Vuonna 2025 järjestetään huhtikuussa kunnallisvaalit ja uudet valtuustot aloittavat työnsä kesällä. On mielekästä, että kuluneen valtuustokauden työstä raportoidaan nykyiselle valtuustolle keväällä 2025 ja uusi valtuusto hyväksyy seuraavan kauden hyvinvointisuunnitelman syksyllä 2025.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto päättää käynnistää laajan hyvinvointikertomuksen valmistelun ja käy lähetekeskustelua sen muodosta ja sisällöistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.