Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto, kokous 24.4.2025

§ 7 Vesilahden kunnan laaja hyvinvointikertomus

VESDno-2022-314

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten huomioimisesta kaikkien hallintoalojen toiminnassa ja seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustokausittain on valmisteltava hyvinvointisuunnitelma ja laaja hyvinvointikertomus. Vesilahden kunnan Hyvinvointikertomus 2022 ja hyvinvointisuunnitelma 2022-2025 hyväksyttiin kunnavaltuuston kokouksessa 12.12.2023 (§ 62).

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti.​ Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat

  1. Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
  2. Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä
  3. Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.


Hyvinvointisuunnitelman valittujen keskeisten indikaattorien avulla pystytään seuraamaan hyvinvoinnin muutoksia sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyön onnistumista.

Laaja hyvinvointikertomus tulee sisältämään päivitetyt tiedot hyvinvointisuunnitelmaan valituista indikaattoreista sekä kuvauksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä. Laajan hyvinvointikertomuksen ja hyvinvointikertomuksen ero liittyy pääasiassa niiden kattavuuteen ja tarkoitukseen. Strategisen johtamisen tukena toimiva vuosittain laadittava hyvinvointikertomus on tiivis hyvinvointisuunnitelman määrittämien indikaattoreiden avulla tehty kuvaus kunnan asukkaiden terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Laaja hyvinvointikertomus on puolestaan laajempi ja yksityiskohtaisempi kertomus, joka laaditaan kerran valtuustokaudessa. Laaja hyvinvointikertomus toimii pohjana hyvinvointisuunnitelmalle, jossa esitetään strategiset tavoitteet ja toimenpiteet tulevalle kaudelle.

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto vastaa Vesilahden kunnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä ja siten koordinoi ja valvoo hyvinvointikertomusten toteutusta. Vuonna 2025 järjestetään huhtikuussa kunnallisvaalit ja uudet valtuustot aloittavat työnsä kesällä. On mielekästä, että kuluneen valtuustokauden työstä raportoidaan nykyiselle valtuustolle keväällä 2025 ja uusi valtuusto hyväksyy seuraavan kauden hyvinvointisuunnitelman syksyllä 2025.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto päättää käynnistää laajan hyvinvointikertomuksen valmistelun ja käy lähetekeskustelua sen muodosta ja sisällöistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten huomioimisesta kaikkien hallintoalojen toiminnassa ja seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustokausittain on valmisteltava hyvinvointisuunnitelma ja laaja hyvinvointikertomus.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti.​ Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat

  1. Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
  2. Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä
  3. Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.


Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on tehnyt kaikille Suomen kunnille yhteisen ehdotuksensa hyvinvointikertomuksen vähimmäistietosisällöiksi, jonka pohjalta Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmaa tehdessä määriteltiin paikalliseen suunnitelmaan relevantit indikaattorit edellä esitetyn viitekehyksen mukaisesti. Laajaa hyvinvointikertomusta valmisteltaessa on tarkoituksenmukaista tarkastella aineistoja jälleen laajemmin ja arvioida indikaattorien soveltuvuutta ja määrää sekä ennen kaikkea arvioida ja tulkita valtuustokauden aikaisia muutoksia kuntalaisten terveydessä ja hyvinvoinnissa. Valtuustokauden aikana Vesilahti on saanut Suomen Unicefilta Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen ja ohjelman toista tavoitekautta varten on juuri toteutettu itsearviointi, joka on relevantti tausta-aineisto myös laajan hyvinvointikertomuksen valmisteluun.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto päättää käydä valmistelun tueksi lähetekeskustelua laajan hyvinvointikertomuksen indikaattoreista ja sisällöstä sekä sen muodosta ja keskeisistä huomioista.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Perustelut

Kunnalla on lakisääteinen velvollisuus edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä seurata ja raportoida toimenpiteiden toteutumisesta ja tuloksista (Kuntalaki 1 § ja 37 §, Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki 6 § 1.1.2023 alkaen). Hyvinvointisuunnitelmassa, joka laaditaan valtuustokausittain, määritellään strategian mukaisesti kunnan hyvinvointityön tarpeet, tavoitteet ja mittarit toteumalle. Hyvinvointikertomus raportoi tehdyt toimenpiteet ja niiden tulokset. Raportointi toteutetaan vuosittain, ja valtuustokausittain laaditaan laaja hyvinvointikertomus.

Hyvinvointikertomus raportoi tehdyt toimenpiteet ja niiden tulokset. Raportointi tapahtuu vuosiraporteilla sekä valtuustokausittain laadittavalla laajalla hyvinvointikertomuksella. Hyvinvointikertomus tarkastelee kunnan hyvinvoinnin nykytilaa ja tarkistaa hyvinvointisuunnitelman toimenpiteitä ajantasaisen tilannekuvan perusteella. Näin varmistetaan, että hyvinvointisuunnitelma pysyy relevanttina ja tehokkaana kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä. Valtuustokauden päätteeksi tehtävä laaja hyvinvointikertomus tuottaa myös tietopohjaa alkavan valtuustokauden hyvinvointisuunnitelmalle.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 viitekehyksenä on hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, jolloin myös laaja hyvinvointikertomus jäsentyy tämän viitekehyksen mukaisesti.​ Stiglitzin komitean hyvinvointimallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat

  1. Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi,
  2. Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä
  3. Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.


Laajassa hyvinvointikertomuksessa raportoidaan edellä mainittuja osa-alueita siten, että raportin yleisen osan jälkeen on kunkin osa-alueen

  • lyhyt sisältökuvaus,
  • taulukot osa-alueeseen liittyvistä tuloksista ja indikaattoreista, joiden perusteella osa-alueen tilaa ja toteutumista on arvioitu sekä niiden johtopäätökset,
  • valtuuston edellä mainitun aineiston pohjalta muodostamat hyvinvointisuunnitelman tavoitteet, sekä
  • taulukko, jossa on raportoitu toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.


Kokonaisuutena Vesilahdessa voidaan keskimäärin varsin hyvin, mutta tekemistä on kaikilla osa-alueilla. Valtuustokaudella on saatu kunnan ja rakenteellisia tekijöitä parannettua ja hyte-kerrointa nostettua. Terveyden, elintapojen ja harrastamisen sekä sosiaalisten suhteiden, viihtyisyyden ja turvallisuuden osalta on tehty lukuisia toimenpiteitä, mutta niiden tuloksellisuudesta ei voi vielä viime vuoden indikaattoreiden perusteella tehdä johtopäätöksiä.

Vesilahden kunta on toteuttanut tietoperustaisesti laadittua hyvinvointisuunnitelmaansa johdonmukaisesti yhdessä kunnan eri toimialojen ja toimielimien, kuntalaisten, järjestöjen, seurojen, seurakunnan, yritysten, toisten kuntien, hyvinvointialueen, tutkimuslaitosten, aluehallintoviraston ym. valtion instituution ja monien muiden tahojen kanssa, joille kaikille suuri kiitos yhteistyöstä. Kunnan hyvinvointityössä on oleellista tunnistaa kunnan tarpeet ja tavoitteet, hyödyntää olemassa olevia resursseja ja sovittaa ne luontevaksi osaksi kunnan palveluita.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Hyvinvointi- ja osallisuusjaosto päättää hyväksyä omalta osaltaan liitteenä olevan laajan hyvinvointikertomuksen vuosilta 2021-2025 ja lähettää sen edelleen kunnanhallitukselle ja -valtuustolle.

Lisäksi hyvinvointi- ja osallisuusjaosto päättää antaa sivistysjohtajalle valtuudet tehdä asiakirjaan ennen seuraavia käsittelyjä teknisiä ja luettavuutta parantavia korjauksia.